مخالفان آبه از اعزام نیروی نظامی ژاپن به غرب آسیا انتقاد کردند

کدخبر: 2344892

احزاب مخالف نخست‌وزیر ژاپن، در جلسه پرسش و پاسخ پارلمان تصمیم دولت او برای ارسال نیروی نظامی به غرب آسیا را مورد انتقاد قرار دادند.

با شروع مناظرات پارلمانی ژاپن با محور مسائل سیاسی کلیدی، مخالفان «آبه شینزو» نخست‌وزیر این کشور به‌خاطر سیاست‌های دولتش در غرب آسیا مورد انتقاد قرار گرفت.

به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز»، سه موضوع اصلی که دولت آبه به‌خاطر آن‌ها مورد نقد قرار گرفت، شامل این موارد است: برگزاری مهمانی«شکوفه‌های گیلاس» با پول مالیات‌دهندگان، قانونی کردن فعالیت قمارخانه‌ها و ارسال یگانی از نیروی دریایی ژاپن به غرب آسیا به‌خاطر وقوع تنش‌ در این منطقه.

سوالات مطرح شده در جلسه پرسش و پاسخ مجلس نمایندگان ژاپن درباره این سه موضوع، نشان می‌دهد ممکن است مخالفان آبه، برای به تأخیر انداختن تصویب پیش‌نویس بودجه سال آینده دولت، بر این سه موضوع متمرکز شوند.

در این جلسه، نمایندگان مخالف آبه، تصمیم دولت او برای ارسال ناوشکن ۴ هزار تنی «تاکانامی» و اعزام دو هواپیمای گشت‌زنی به‌ خاورمیانه را مورد انتقاد قرار دادند. آن‌ها این اقدام را دور زدن قانون اساسی دانستند.

با این حال آبه بر لزوم اعزام این نیروها برای محافظت از کشتی‌هایی که در آب‌های جنوب ایران تردد می‌کنند تأکید کرده و وابستگی شدید ژاپن به منابع انرژی ارسال شده از این شاهراه نفتی را متذکر شد.

همچنین «یویچیرو تاماکی» رهبر حزب دموکراتیک خلق ژاپن دعوت از «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین توسط دولت ژاپن را نامناسب توصیف کرد و این مقام پکن را به تحریک درگیری در دریای جنوبی چین، هنگ‌کنگ و نقض حقوق بشر متهم کرد. با این حال آبه گفت قصد ندارد دعوت خود را پس بگیرد.

نخست‌وزیر ژاپن در سفر اخیر خود به غرب آسیا هشدار داد که درگیری نظامی با ایران بر صلح و ثبات جهانی تاثیر خواهد گذاشت. امید دارد تا تنش‌های میان ایران و آمریکا کاهش یابد.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی انجام شده در ژاپن، ۵۸.۴ درصد از مردم ژاپن مخالف اعزام نیروی دریایی کشورشان به منطقه غرب آسیا برای مأموریت جمع‌آوری اطلاعات هستند و تنها ۳۴.۴ درصد از این طرح حمایت کردند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: