اردوغان در باتلاق سوریه! / در ادلب سوریه چه می گذرد؟

کدخبر: 2347948

اردوغان رویایی امپراطوری نوعثمانی خود را کاملا شکست خورده می بیند، در تلاش است تحرکات انتقام جویانه داشته باشد و همچنین بتواند در معادلات منطقه با ایجاد فشار امتیاز کسب کند. اما در نهایت با سکوت ناتو احتمالا اردوغان باید خواسته های پوتین را بپذیرد و اجازه دهد که تمامی ادلب تحت کنترل ارتش سوریه قرار بگیرد.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: با کشته شدن ۳۴ نظامی ترکیه در بامداد روز جمعه در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، تحولات سوریه وارد مرحله پیچیده تری شد.

روسیه اعلام کرد که این حمله به نیروهای تروریستی بوده و ترکیه هیچ اطلاعی درباره حضور نیروهای خود در میان تروریست ها نداده بود. وزارت دفاع روسیه دیروز درباره کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه طی اطلاعیه ای تصریح کرد: «آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که روز گذشته در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند.»

حمله در خارج از مراکز مشخص شده دیده بانی ارتش ترکیه صورت گرفته و در حقیقت ترکیه در یک اقدام خلاف پروتکل های رسمی نیروهایش را جابه جا کرده بود. این حادثه با واکنش تند اردوغان مواجه شد. از آن جا که ناتو و دولت های اروپایی به این موضوع واکنشی نشان ندادند و صرفا درچند بیانیه رفع تکلیف کردند، ترکیه مجبور شد مرزهای خود با اروپا را به روی پناهندگان به مدت ۷۲ ساعت باز کند تا همراهی بروکسل را با خود داشته باشد. این بازگشایی هرچند تغییرات مهمی در منطقه ایجاد می کند اما چیزی جز ابزار فشار ترکیه بر اروپا برای فشار به ایران و روسیه و دولت سوریه نیست.

در حقیقت تنش‌ها در ادلب پس از آن افزایش یافت که در پی پیشروی‌های ارتش سوریه در این استان و عقب راندن تروریست‌ها، ترکیه حمایت های خود از گروه های مسلح حاضر در این استان را افزایش داد و حتی به کمک پهپادها اقدام به بمباران مواضع ارتش سوریه کرد.

پس اوج گیری تنش ها در سوریه و منطقه ادلب که چهار کشور سوریه، روسیه، ترکیه و حتی ایران در آن درگیرند، پوتین و اردوغان با یکدیگر ارتباط تلفنی برقرار کردند که باب دیپلماسی و گفتگو کماکان باز باشد. برخی رسانه‌ها اعلام کردند که اردوغان در این تماس تلفنی، به شکل علنی سوریه را تهدید کرده و به پوتین گفته است: «تمام مواضع سوریه، برای حملات ارتش ما به شکل اهداف مشروع بوده و از راه هوا و زمین، مورد حمله قرار خواهد گرفت.»

اندکی بعد وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در حملات جدید توپخانه ارتش سوریه یک سرباز دیگر ترکیه در ادلب کشته شده و 2 درجه دار نیز مجروح شدند. وزارت دفاع ترکیه همچنین اعلام کرد که در چندین نقطه نظامی، اهدافی از واحدهای مختلف سوریه مورد اصابت راکت هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته و علاوه بر آن که چند خودرو زرهی و توپ و ادوات ارتش سوریه از بین رفته، 56 نیروی ارتش سوریه نیز کشته شده‌اند.

در همین حال، بعضی رسانه‌ها، از کشته شدن برخی از فرماندهان ارتش سوریه همچون برهان رحمون خبر داده‌اند. همچنین در حمله ارتش ترکیه ده نفر از نیروهای حزب الله به شهادت رسیدند و 50 نفر دیگر نیز مجروح شدند. در ادامه بعضی از اخبار از پیغام حزب الله به ترکیه خبر دادند که حزب الله در این پیام از انتقام جدی و درخوری از ترکیه سخن به میان آورده است.

از آن طرف یک منبع در وزار خارجه سوریه نسبت به این اقدام ترکیه واکنش نشان داد و گفت: آنچه در ادلب رخ داده است بیانگر عدم پایبندی ترکیه به تعهداتش در راستای توافق سوچی است. تبلیغات گمراه کننده ترکیه و کشورهای غربی علیه سوریه، حمایت آنها از تروریست‌ها را ثابت می‌کند . این منبع گفت که ارتش سوریه به کشورهای غربی و مزدورانش اجازه طولانی کردن سیطره تروریست‌ها بر سوریه را نخواهد داد . وی تاکید کرد که بزرگنمایی رسانه‌های ترکیه و غربی درباره شکست‌های ارتش سوریه به منزله اعتراف به حمایت اردوغان از تروریست‌ها و جنگیدن او کنار تروریست‌ها است.

حالا اوضاع سوریه پیچیده تر از قبل شده است، و در حالی که چند روز دیگر دیدار مهم و سرنوشت ساز پوتین و اردوغان قرار است برگزار شود، امروز اردوغان رئیس جمهور ترکیه خطاب به روسیه گفته است: «روسیه باید از سر راه ما در سوریه کنار برود.»

از طرفی بعضی از رسانه های عرب زبان منطقه و همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر از توافق روسیه و ترکیه برای کاهش تنش های در منطقه ادلب داده اند.

علی رغم درخواست ها و هشدارهای مکرر ترکیه به آمریکا و ناتو، اما آمریکا و ناتو تاکنون ترجیح داده اند به مواضع دیپلماتیک بسنده کنند و از ورود مستقیم به ماجرا امتناع کرده اند.

نهایتا به نظر می رسد آنچه می تواند در تعیین شرایط و نظم جدید در منطقه ادلب سرنوشت ساز و اساسی باشد، دیدار آتی اردوغان و پوتین خواهد بود. امروز اردوغان رویایی امپراطوری نوعثمانی خود را کاملا شکست خورده می بیند، در تلاش است تحرکات انتقام جویانه داشته باشد و همچنین بتواند در معادلات منطقه با ایجاد فشار امتیاز کسب کند. اما در نهایت با سکوت ناتو احتمالا اردوغان باید خواسته های پوتین را بپذیرد و اجازه دهد که تمامی ادلب تحت کنترل ارتش سوریه قرار بگیرد وگرنه هرتصمیمی جز این هزینه های زیادی برای دولت و مردم ترکیه خواهد داشت و از باتلاق سوریه منفعتی کسب نخواهد کرد.

ارسال نظر: