متهم شدن امارات به نقض حقوق زندانیان زن

کدخبر: 2349449

کارشناسان سازمان ملل متحد با ارائه گزارشی از شرایط غیرانسانی زندانیان زن در امارات٬ مقامات این کشور را به نقض حقوق بشر در حق این زنان متهم کردند.

سازمان ملل روز گذشته سه شنبه 17 مارس 2019 از مقامات امارات خواست تا به اوضاع زندانیان زن در خصوص شکنجه و مجازات‌های غیر انسانی رسیدگی کنند.

«داینیوس پوراس» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حق سلامتی و«نیلس مِلزر» گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد دربارۀ شکنجه اعلام کردند که امارات متحده عربی مسئول حمایت از حقوق زندانیان از خلال فراهم کردن شرایط مناسب برای آنهاست.

این درخواست دو کارشناس مذکور پس از انتشار اخباری مبنی بر اقدام «مریم البلوشی» از بازداشت‌شدگان در زندان‌های امارات به خودکشی در اثر شرایط غیر انسانی سلول انفرادی وی در ابوظبی٬ مطرح شد.

کارشناسان سازمان ملل طی درخواستی به مقامات امارات که به نقض گسترده حقوق بشر علیه زندانیان متهم هستند٬ از شکنجه و رفتارهای غیرانسانی علیه البلوشی و سایر زندانیان زن در امارات به شدت ابراز نگرانی کردند.

گزارشگران سازمان ملل افشا کردند که مریم البلوشی پس از درخواست از مقامات امارات مبنی بر رسیدگی به شرایط سلامت زندانیان و شفاف سازی درباره وضعیت جسمی و عقلی سه نفر از زنان که شرایط بسیار بدی دارند٬ مورد تعرض انتقامی از سوی آنها قرار گرفته است.

در گزارش سازمان ملل آمده که البلوشی در شرایط کاملا غیر انسانی بوده و چندین بار به مدت طولانی در سلول انفرادی بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش٬ مقامات امارات در ضمانت برای حفظ جان و امنیت و کرامت زندانیان شکست خورده و با بازداشت‌های طولانی افراد٬ به راحتی آنها را در معرض انواع شکنجه‌ها قرار می‌دهند.

در ماه گذشته «علیاء عبدالنور» یکی از زنان بازداشت‌شده در زندان‌های امارات که از بیماری سرطان رنج می‌برد٬ بعد از سالها شکنجه و بدرفتاری از سوی نیروهای امنیتی و مسئولان زندان جان خود را از دست داد.

شکنجه در زندان‌های امارات٬ از ویژگی‌های مرسوم برخورد مقامات این کشور با زندانیان است. در دسامبر 2018 منابع اماراتی افشا کردند که یکی از بازداشت‌شدگان سیاسی در یکی از زندان‌های ابوظبی٬ یک سال قبل از پایان دوره محکومیتش٬ در اثر شکنجه جان خود را از دست داد.

برخلاف تصویری که از امارات در برنامه‌های مختلف با موضعی بشردوستانه و دفاع از حقوق بشر می‌بینیم که برای رفاه شهروندان خود تلاش می‌کند؛ گزارش‌های بین‌المللی حاکی از نقض حقوق بشر و انواع شکنجه‌های جسمی ضد این شهروندان در زندان‌های این کشور است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: