خلیلزاد: آزادی زندانیان در افغانستان سریعتر آغاز شود

کدخبر: 2349490

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در تازه‌ترین توییت‌ خود نوشت: ایالات متحده می‌خواهد براساس توافقنامه صلح با طالبان، آزادی زندانیان هرچه زودتر آغاز شود.

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در تازه‌ترین توییت‌ خود نوشت: ایالات متحده می‌خواهد براساس توافقنامه صلح با طالبان، آزادی زندانیان هرچه زودتر آغاز شود.

زلمای خلیلزاد اذعان داشته که با وجود تعهدات هنوز هیچ زندانی از سوی هر دو طرف طالبان و دولت افغانستان آزاد نشده است.

توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان به تاریخ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه قطر امضا شد. طالبان می‌گوید براساس این توافقنامه، پنج هزار زندانی این گروه و یک هزار زندانی دولت افغانستان آزاد می‌شوند، بعد از آن مذاکرات بین افغانی صلح آغاز می‌شود.

پیش از این دولت افغانستان از دستور اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای آزادی 5 هزار زندانی طالبان به طور تدریجی و براساس ضوابط و شرایط خاص خبر داده بود که طالبان این آزادی مشروط را نپذیرفت.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر گفت: این گروه هرگز توافق نکرده که آزادی پنج هزار زندانی طالبان تحت شرایط باشد. همه چیز در توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان توضیح داده شده و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را نقض کند و براساس این توافقنامه، اول باید پنج هزار زندانی طالبان آزاد شود بعداً مذاکرات بین افغانی صلح آغاز می‌شود.

خلیلزاد همچنین در توییت دیگری نوشت: بحران سیاسی کابل که از تحلیف دوگانه به وجود آمده باید حل شود.

او تاکید کرده است: زمان آن فرارسیده که افغان‌ها سازش نموده و با کنار گذاشتن اختلافات بحران سیاسی که از انتخابات و تحلیف دوگانه به وجود آمده را حل کنند.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، محمد اشرف غنی را رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد، اما هم‌زمان عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» نیز مراسم تحلیف‌اش را در کابل آغاز کرد و خود را رئیس جمهور «حکومت فراگیر» عنوان کرد.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: