کرونا تعطیلی نیم میلیون شرکت در چین را رقم زد

کدخبر: 2350674

تازه ترین بررسی ها نشان می دهد نزدیک به نیم میلیون شرکت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی براثر شیوع کرونا تعطیل شده اند.

همزمان بانک مرکزی چین نسبت به استمرار همه گیری در جهان و مخاطرات آن برای همه کشورها دنیا و اینکه کرونا تهدیدی برای اقتصاد جهانی به حساب می آید، هشدار داده است.

گزارش های آماری نشان می دهد بیش از ۴۶۰ هزار شرکت در چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی بسته شده است و ثبت نام برای ایجاد شرکت های جدید در این مدت در مقایسه با دوره مشابه گذشته ۲۹ درصد کمتر شده است.

تارنمای «تیان یانچه» که آمارهای اقتصادی را در چین منتشر می کند، نوشت: نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تجارت جدید در این کشور در این مدت راه اندازی شده است که ۲۹ درصد از سال قبل کمتر است.

بسیاری از شرکت هایی که فعالیت خود را متوقف کرده اند دست اندرکار خرده فروشی و یا توزیع کالا بوده اند و نیمی از آنها فقط سه سال از عمر تجاریشان می گذرد این اولین بار از سال ۱۹۷۶ میلادی به این طرف است که شمار شرکت های ثبتی در چین تا این حد کاهش می یابد و صدها هزار شرکت کار را متوقف می کنند.

این اتفاق در شرایطی می افتد که چین برای اصلاحات اقتصادی برنامه های گسترده ای تدوین کرده است و بسته شدن شرکت ها و کارخانه ها این روند اصلاحی را مختل خواهد کرد.

اگرچه چین تا حد زیادی موفق به مهار کرونا شده و در پاره ای از مناطق هیچ موردی از ابتلا رخ نداده است اما همین شیوع دو ماهه بیماری در کشور کافی بود تا میزان تقاضای مردمی را کاهش دهد.

«لی های فونگ» از جمله دارندگان شرکت های خرده فروشی می گوید که سرمایه گذاران زیادی هستند که اسناد مربوط به ورشکستگی را پر کرده و تحویل نهادهای ذی ربط داده اند او می گوید شرکت های دیگری هم هستند که بتدریج پروانه کاری خود را فسخ می کنند و دیگر امیدی به بهبود شرایط در کوتاه مدت ندارند.

آمارها نشان می دهد دادگاه های چین در حال رسیدگی به بیش از ۴ هزار پرونده ورشکستگی شرکت ها هستند که در سه ماهه اول سال جاری میلادی بدست آنها رسیده است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: