درس‌های مدیریت نخست‌وزیر نیوزیلند به رهبران جهان

چگونه این زن کشورش را از کرونا نجات داد؟

کدخبر: 2350929

ایندیپندنت در مقاله‌ای به قلم «آلستیر کمپل»، وزیر ارتباطات و مشاور مطبوعاتی دولت تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس، تجربه مواجهه نیوزیلند با ویروس کرونا با مدیریت جاسیندا آردرن، نخست وزیر 40 ساله را زیر ذره‌بین برده است.  

نسیم آنلاین: ایندیپندنت در مقاله‌ای به قلم «آلستیر کمپل»، وزیر ارتباطات و مشاور مطبوعاتی دولت تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس، تجربه مواجهه نیوزیلند با ویروس کرونا با مدیریت جاسیندا آردرن، نخست وزیر 40 ساله را زیر ذره‌بین برده است.

هفته پیش واشنگتن‌پست از کشوری سخن گفت که منحنی شیوع کرونا را صاف نکرده، بلکه آن را خرد کرده است. کشوری که نه آمریکاست، نه انگلیس و ایتالیا و آلمان و ژاپن که همه اینها آمار بالایی در ابتلا و مرگ بر اثر کرونا داشته‌اند. کشور مورد اشاره واشنگتن‌پست، نیوزیلند است. کشوری که با بیش از هزار مورد ابتلا تنها چهار فوتی داشته است. در یک بحران است که قدرت رهبری آشکار می‌شود و جاسیندا آردن به دلیل نتیجه درخشانی که نیوزیلند گرفته، اعتبار پیدا کرده است.

البته نیوزیلند از انگلیس و استرالیا کوچکتر است، چه رسد به آمریکا و چین. اما اصول رهبری یک جمعیت 5 میلیونی در یک بحران، همان اصول رهبری یک جمعیت 50 یا 500 میلیونی است. شما باید رهبری کنید. شما باید یک استراتژی را طرح‌ریزی، تدوین و اجرا کنید. شما باید تصمیمات سختی بگیرید و کشورتان را در چالش‌ها مطابق اعتمادبه‌نفسی که دارید، پیش ببرید. شما باید با مردم همدلی نشان دهید و آنها را با خود همراه کنید.

در همه اینها، آردرن نمره خوبی می‌گیرد. بررسی مواضع، نظرات، مصاحبه‌های مطبوعاتی و نشست‌های خبری خانم نخست‌وزیر همگی یک کلاس مدیریت بحران هستند. اگر همین فردا آردرن در هر انتخاباتی کاندیدا شود، قطعاً او برنده خواهد شد. او کل کشور را در یک قرنطینه سخت وارد کرد اما به دلیل روشی که در پیش گرفت، توانست افکار عمومی را با خود همراه کند.

روز بیست و یکم مارس، وقتی که بوریس جانسون همچنان در برابر تعطیلی کشور مقاومت می‌کرد و دونالد ترامپ، پیام‌های متناقضی در مورد کرونا در تجمعات، مدارس، یا در مورد علم صادر می‌کرد، آردرن در یک پیام صوتی، استراتژی نیوزیلند در مقابل کرونا را توضیح داد. یکی از جملات این پیام که به شعار یک تیم راگبی شباهت داشت، می‌گفت: «ما سخت عمل می‌کنیم، ما سریع عمل می‌کنیم». او در همان پیام از چیزی به نام «پنجره فرصت» سخن گفت و تأکید کرد برای جلوگیری از انتشار کرونا همان طور که در ایتالیا و در ایران و چین و آمریکا رخ داده، باید محکم و سرسخت عمل کنیم. او همه چیز را با جزئیات و به آرامی و به سادگی توضیح داد و از یک طرح چهار مرحله‌ای هشدار حرف زد و سعی کرد آرام و صمیمی و در عین حال مسلط و مصمم باشد.

برای آردرن پیامدهای انسانی شیوع ویروس مهمتر از هزینه‌های اقتصادی آن بود. در نتیجه او خیلی واضح گفت اوضاع برای همه سخت و دشوار خواهد شد و البته نباید ترسید. او نیوزیلندی‌ها را خلاق و عملگرا و وطن‌دوست خواند و در پایان از همه خواست در برابر کوید-19، محکم و قوی و متحد باشند.

دو روز بعد او سطح هشدار را از مرحله 2 به 3 رساند و با اعلام آمار، توجهات عمومی را جلب کرد: «ما تنها 102 مورد ابتلا داشتیم و البته ایتالیا هم روزی 102 مورد داشته است». او در پیام دوم «سخت‌ترین محدودیت تاریخ مدرن» را خواستار شد و توضیح داد که چگونه رستوران‌ها، کافه‌ها، استخرها، زمین‌های بازی تعطیل خواهند شد و تنها مشاغل ضروری باز خواهند بود. نخست‌وزیر اعلام کرد بدون این محدودیت و تعطیلی، نیوزیلند بالاترین تلفات ممکن را خواهد داشت و او اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی بیفتد. او همچنین گفت اشتباه باقی کشورها مثل آمریکا و انگلیس که سخت و سریع عمل نکرده‌اند، تکرار نخواهد کرد.

آدرن صراحتاً مشاغل و فعالیت‌های ضروری تعیین‌شده در انگلیس را زیر سؤال برد و از مردم خواست در خانه بمانند و کار ساده آنان را هم‌وزن کار سخت نیروهای بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا توصیف کرد. او تصریح کرد: «هر اندازه سخت‌تر عمل کنیم، کارمان زودتر تمام می‌شود». وقتی از او پرسیدند آیا می‌ترسد، او لبخندی زد و گفت «نه، چون برنامه دارد». آردرن برنامه‌اش را مرتباً با مردم به اشتراک گذاشت و مردم خود متوجه شدند پیشرفت برنامه به چه شکلی است. جاسیندا آردرن همیشه نوعی از همدلی ذاتی داشته است. سال پیش و بعد از اتفاق دردناک حمله تروریستی به مسلمانان، او با کلمات و لحن مناسب، وضع کشور را به حالت عادی بازگرداند و کوشید اصلاحاتی در قانون حمل اسلحه به وجود آورد. اردرن در شرایط بحرانی، لبخند می‌زند و اوضاع را آرام می‌کند و این راز موفقیت اوست.

ارسال نظر: