دولت ترامپ واکسن کرونا را در اختیار دارد؟

کدخبر: 2352128

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد از هر سه نفر شهروند آمریکایی یک نفر معتقد است دولت واکسن ویروس کووید-۱۹ را در اختیار دارد، اما مانع دسترس عموم به آن شده است.

نظرسنجی جدیدی که از سوی صندوق دموکراسی و پروژه UCLA به همراه «یواس‌ای تودی» انجام شد نشان داد که یک سوم شهروندان آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کردند بر این باور بودند دولت دونالد ترامپ به واکسن کووید-۱۹ دسترسی دارد، اما آن را در اختیار عموم قرار نمی‌دهد.

از میان ۶۳۰۰ نفری که در فاصله ۲ تا ۸ آوریل در این نظرسنجی مشارکت کردند ۴۴ درصد گفتند علی‌رغم آنکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است منشاء کووید-۱۹ از خفاش‌ها و در چین بوده است باور دارند این ویروس در آزمایشگاه تولید شده است. از سوی دیگر، ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان اعتقادی به آمار‌های اعلام شده از سوی دولت‌ها و مقامات بهداشتی مبنی بر تعداد مبتلایان و قربانیان نداشتند.

بر اساس آخرین آماری که مقامات بهداشت آمریکا اعلام کردند تا روز گذشته بیش از ۵۳ هزار و ۷۰۰ نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۹۳۸ هزار نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

در این نظر‌سنجی حدود ۲۹ درصد گفتند «احتمالا و یا قطعا» دولت واکسن کرونا را در اختیار دارد، اما آن را از عموم مردم پنهان کرده است، در حالی که ۳۲ درصد از اطمینان خود از وجود داروی کرونا گفتند و اعلام کردند معتقدند دولت این دارو را در اختیار بیماران قرار نمی‌دهد.

رابرت گرفین، مدیر تحقیقات گروه مطالعات صندوق دموکراسی، در خصوص نتایج این نظرسنجی گفت: «دیدن آنکه یک سوم از مردم گزینه «بله، ممکن است درست باشد» را انتخاب کردند برای من بسیار تکان‌دهنده است.»

او توضیح داد: «این بسیار بد است که این نوع فکر در میان مردم جریان دارد و نشان از یک بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به مقامات است.»

گرفین هشدار داد که چنین اعتقاداتی ممکن است سبب اقدامات «ناشایست» در میان طیف گسترده‌ای از جامعه شود.

ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع یافت، تا به امروز بیش از ۲ میلیون و ۹۲۱ هزار نفر را مبتلا ساخته و بیش از ۲۰۳ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. تاکنون هیچ دارو و یا واکسن مشخصی برای این بیماری یافت نشده است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: