حمایت اتحادیه عرب از «توافق ریاض»

کدخبر: 2352304

اتحادیه عرب با حمایت از بیانیه ائتلاف سعودی که در واکنش به تحولات جنوب یمن صادر شد، تأکید کرد همه طرف‌های درگیر باید به توافق ریاض پایبند باشند

در پی شعله‌ور شدن دوباره بحران در جنوب یمن میان متحدان عربستان و متحدان امارات، و اعلام خودمختاری از سوی گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) در استان‌های جنوبی یمن، اتحادیه عرب واکنش نشان داد.

شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) پس از نشستی فوق العاده در ششم اردیبهشت ۱۳۹۹ (۲۵ آوریل ۲۰۲۰) در بیانیه‌ای از برقراری حالت فوق العاده، استقلال و خودگردانی در عدن و دیگر استان‌های جنوب یمن خبر داد که با اعتراض دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن (متحد عربستان) که مقیم ریاض است، روبه‌رو شد.

به نوشته العربیه، اتحادیه عرب با حمایت از بیانیه ائتلاف سعودی که صبح امروز در واکنش به تحولات جنوب یمن صادر شد، تأکید کرد همه طرف‌های درگیر باید به توافق ریاض پایبند باشند و اوضاع باید به حالت عادی باز گردد.

این سازمان عربی همچنین اعلام کرد که از بیانیه ائتلاف سعودی در روز جمعه گذشته در ارتباط با تمدید یک ماهه آتش بس در یمن استقبال می‌کند. آتش‌بسی که به گفته مقامات یمنی وجود خارجی ندارد و حملات هوایی به طور روزانه انجام می‌شود.

از سوی دیگر «حسام زکی» دستیار دبیرکل اتحادیه عرب به خبرگزاری فرانسه گفت که این اتحادیه از وزرای خارجه کشورهای عربی خواسته تا رو پنجشنبه آتی در جلسه فوق‌العاده مجازی برای بحث در خصوص مواجهه با برنامه اسرائیل برای اشغال بخش‌های بیشتری از کرانه باختری، شرکت کنند.

این نشست فوق‌العاده با درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار خواهد شد و به قول حسام زکی، شرکت کنندگان قرار است در خصوص راههای حمایت سیاسی، قانونی و مالی از رهبری فلسطین در مواجه با برنامه‌ها اسرائیل سخن بگویند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: