رفتار بی‌شرمانه رژیم سعودی با زندانیان زن

کدخبر: 2352870

الجزیره در یک فیلم مستند به نقل از شاهدان عینی در زندان زنان سعودی٬ گزارشی از روش‌های غیرانسانی و بی‌شرمانه نیروهای امنیتی عربستان برای بازجویی از این زنان منتشر کرده است.

شبکه الجزیره شب گذشته یک مستند از زندان «ذهبان» (زندان زنان در عربستان) و اوضاع حقوق بشری و اجتماعی و انسانی زنان زندانی در آن به ویژه فعالانی که بدون اتهامات ملموس و تنها بنا به قانون جرایم اینترنتی بازداشت شده‌اند منتشر کرد.

در این فیلم که از زبان فعالان حقوق بشری زن و مرد سعودی نقل شده٬ زندانیان درباره اتهاماتی که نظام عربستان به آنها وارد کرده و نیز انواع روش‌های شکنجه‌ای که ضد این فعالان اعمال می‌شود صحبت می‌کنند.

تیم کاری شبکه الجزیره توانست با «یمنی یسای» که پیش از این در زندان‌های سعودی بازداشت بود و شاهد عینی اتفاقات زندان ذهبان محسوب می‌شود مصاحبه کند٬ این شبکه همچنین با تعداد دیگری از زندانیان زن سعودی صحبت کرده که آنها علاوه بر شرایط زندگی روزانه خود در این زندان‌ها و سلول‌هایی که در آن محبوس می‌شوند٬ جزئیاتی از زندان زنان عربستان شرح داده‌اند.

یمنی روایت می کند که قبلا به کار تدریس مشغول بود تا اینکه تماسی از دانشگاه «حائل» دریافت کرده و به وی اطلاع دادند که مشکلی در گذرنامه او به وجود آمده و باید به اداره گذرنامه مراجعه کند؛ اما به محض اینکه ساختمان دانشکده را ترک کرد متوجه شد که نیروهای امنیتی سری در انتظار او هستند. پس از آن عناصر امنیتی سعودی او را دستگیر کرده و ابتدا به منزل یمنی رفتند و پس از تفتیش آنجا٬ وی را به دفتر امنیتی شهر «حائل» و سپس به زندان «ذهبان» در جده منتقل کردند.

یمنی دیسای ادامه می‌دهد که طی سه سال بازداشت با هیچ یک از اهالی خانواده خود ارتباط نداشت و ادعای نظام سعودی از دلیل بازداشت او مبارزه با تروریسم بود؛ درحالی که اینگونه اقدامات تنها موجب ایجاد انزجار و نفرت از نظام میان مردم می‌شود.

«سحر الفیفی» دیگر فعال زن سعودی می‌گوید که مسئولان زندان٬ لباس یکی از زنان زندانی را از تنش بیرون کرده و عکس برهنه او را روی میز تحقیقات گذاشتند تا مجبور به پاسخگویی شود؛ همچنین برخی از زنان زندانی درحالی که با زنجیر آهنی بسته شده بودند مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گرفتند.

«رودنی دیکسون» وکیل بین‌المللی بخش حقوق بشر اشاره می‌کند که قوانین استفاده شده برای محاکمه زندانیان زن در عربستان مبهم و نامشخص است؛ بنابراین مقامات سعودی به راحتی می‌توانند هرگونه نقض حقوق بشر و شکنجه‌های خود را توجیه کنند.

«حصه الماضی» یکی دیگر از فعالان زن سعودی است که پس از پناهندگی در سوئد توانست داستان تعقیب و انواع اشکال نقض حقوق زنان در عربستان را بنویسد٬ او همچنین با وجود تهدیداتی که با نام‌های مستعار مبنی بر قتل و بازگشت اجباری به عربستان دریافت می‌کند٬ با سازمان‌های بین‌المللی همکاری دارد.

اغلب گزارش‌های رسیده از وضعیت داخلی زندان‌های عربستان، نشان‌دهنده شرایط وخیم و اسف‌بار زندانیان این کشور و نقض کم‌نظیر حقوق آنان است.

این در حالی است که آل‌سعود با ایجاد شرایط فوق‌العاده امنیتی در خصوص وضعیت زندانیان و زندان‌ها، تا جایی که توانسته راه را بر هرگونه اطلاع‌رسانی از داخل زندان‌ها بسته است؛ امری که خود موجب نگرانی از روند در حال جریان در این زندان‌ها و زندانیان می‌شود.

اما با وجود تلاش گسترده اطلاعات عربستان مبنی بر مخفی نگه‌داشتن شرایط زندانیان و نقض حقوق آنان، تاکنون گزارش‌های خبری و حتی تصویری تکان‌دهنده‌ای از داخل زندان‌ها به جهان خارج ارسال شده است.

نکته قابل توجه این است که این گزارش‌ها و در پی آن، واکنش‌های شدید جوامع جهانی به شرایط زندانیان، نه تنها باعث تغییری در وضعیت زندانیان نشده بلکه راه را برای اعمال فشار بیشتر از سوی آل‌سعود هموارتر کرده است.

تمام این‌ها در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای ناظر بر تحولات عربستان، نگرانی‌های ویژه‌ای را نیز در خصوص وضعیت زندانیان زن مطرح می‌کنند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: