روسیه نگران مادورو

کدخبر: 2353161

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تلاش گروهی از مزدوران آمریکا برای نفوذ به ونزوئلا و براندازی حکومت این کشور، اعلام کرد: مخالف استفاده از زور و فشار خارجی برای تغییر حکومت‌ها هستیم.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: از دستگیری گروهی از مزدوران خارجی در ونزوئلا به منظور انجام حملات تروریستی علیه دولت قانونی این کشور آگاه هستیم ضمن اینکه دستگاه امنیتی ونزوئلا خبر داده‌ که در بین دستگیرشدگان شماری از اتباع آمریکا مرتبط با سازمان‌های اطلاعاتی این کشور حضور دارند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: سازمان دهندگان این عملیات تروریستی حتی تلاش نکردند پنهانی این طرح را پیش ببرند چراکه جزییات برنامه آنها چند روز پیش در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده بود.

دولت ونزوئلا روز یکشنبه اعلام کرد که برنامه «مزدوران تروریست» برای ورود از طریق کلمبیا به این کشور را خنثی کرده است.

«نستور رورول» وزیر کشور ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که این گروه روز یکشنبه با هدف ترور رهبران دولت انقلابی ونزوئلا در نزدیکی سواحل «لا گوایرا» در حوالی کاراکاس پیاده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا که این اقدام را برنامه واشنگتن برای سرنگونی دولت خود می‌داند، حضور دو تبعه آمریکایی در میان 13 تروریست دستگیر شده را سندی محکم برای تایید ادعای خود می‌داند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود با محکوم کردن این توطئه آورده است که در شرایط گسترش کرونا به جای آنکه دولت‌ها در کنار هم باشند شاهد تلاش برخی دولت‌ها برای سرنگونی حکومت قانونی ونزوئلا هستیم، متاسفانه طراحان این پروژه اهمیتی به جان شهروندان ونزوئلا که گرفتار بیماری کرونا هستند، نمی‌دهند.

«نیاز به گفت‌وگوهای سیاسی وجود دارد که در آن فقط طرف‌های ونزوئلایی به عنوان تعیین کنندگان سرنوشت خود با هم گفت وگو کنند و به نتیجه برسند»

در پایان بیانیه گفته شده است: در آینده نیز تمام اقدامات لازم برای اینکه ملت ونزوئلا امکان برای حل مسائل فرا روی خود از راههای مسالمت آمیز و ازطریق گفت وگوهای ملی گسترده و بدون تحمیل خارجی و اولتیماتوم و تحریم را داشته باشد، بکار می گیریم.

ونزوئلا در شش سال اخیر با شدیدترین بحران اقتصادی روبرو بوده است. تحریم‌های آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدت گرفته است.

هرچند مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شد، اما آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر، خوان گوایدو را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناختند.

با این حال، مادورو همچنان از حمایت نیمی از مردم، نیروهای مسلح و کشورهایی مانند چین و روسیه برخوردار است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: