ممانعت از سفر ماس به فلسطین به بهانه کرونا

کدخبر: 2355309

در آستانه سفر وزیر خارجه آلمان به منطقه، دولت اسرائیل از سفر وی به فلسطین به بهانه تدابیر مبارزه با ویروس کرونا ممانعت کرد. به این ترتیب فلسطین از برنامه سفر روز چهارشنبه ماس حذف شد و قرار است وی با مسئولان فلسطینی از طریق ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کند.

روزنامه «هاآرتص» نوشت دولت تل‌آویو مانع سفر فردا چهارشنبه هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به فلسطین به بهانه تدابیر پیشگیرانه برای مقابله ویروس کرونا شده است.

بر اساس این گزارش ماس قصد داشت طی این سفر به دولت تل‌آویو درباره الحاق شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری و دشت اردن هشدار دهد.

طرف اسرائیلی نیز به بهانه‌ تدابیر ویروس کرونا به وزیر امور خارجه آلمان ابلاغ کرد در صورتی که به رام‌الله برود و برای رفتن به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو به اراضی اشغالی برگردد، ممکن است به مدت ۱۴ روز قرنطینه شود.

ماس نیز به دنبال این برخورد اسرائیل از سفر به رام‌الله منصرف شد و تصمیم گرفت با مقامات فلسطینی طی سفر خود به اراضی اشغالی از طریق ویدیو کنفرانس گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که هایکو ماس روز چهارشنبه ۱۰ ژوئن برای هشدار به دولت تل‌آویو درباره الحاق شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری و دشت اردن به اراضی تحت اشغالش سفر خواهد کرد.

ماس قرار است ضمن تاکید بر اراده کشورش جهت تداوم اتحاد خود با اسرائیل، اعلام کند که این «الحاق یک‌طرفه» دولت برلین را مجبور به انتخاب بین روابط خود با تل‌آویو و حقوق بین‌الملل خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان در این سفر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره طرح به اصطلاح صلح دونالد ترامپ و مسئله الحاق بخشی از کرانه باختری گفت‌وگو خواهد کرد.

محورهای اصلی

طرح پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای "صلح" در خاورمیانه و همچنین برنامه‌های اسرائیل در راستای الحاق بخشی از کرانه‌باختری به اراضی تحت اشغالش از جمله موضوعات محوری این گفت‌وگوها خواهد بود.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که ماس در جریان این سفر علاوه بر نتانیاهو با گابی اشکنازی، وزیر خارجه و بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل هم مذاکره خواهد کرد.

ایستگاه دوم سفر ماس اردن است. طبق اعلام وزارت خارجه آلمان قرار است که ماس از اردن گفت‌وگویی ویدیویی با محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین انجام دهد.

وزیر خارجه آلمان نخستین مقام بلندپایه سیاسی خارجی است که با دولت جدید اسرائیل دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

دشوارترین موضوع مورد بحث میان طرفین مسئله الحاق بخشی از مناطق کرانه باختری رود اردن است که در طرح معامله قرن نیز نقشی اساسی بازی می‌کند.

اسرائیل ممکن است روز اول ژوئیه سال جاری میلادی در این راستا گام بردارد. اول ژوئیه در عین حال تاریخی است که آلمان ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا و همچین شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده می‌گیرد.

از این رو انتظار می‌رود که آلمان ناگزیر شود در این بحث و جدل، نقش میانجی را ایفا کند، از جمله در یافتن پاسخی بر این پرسش که آیا اتحادیه اروپا در صورتی که اسرائیل دست به الحاق ارضی کرانه باختری بزند، تحریم‌هایی علیه این کشور وضع خواهد کرد یا نه.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در ماه مه نظراتی گوناگون در این باره داشتند.

اسرائیل در طی جنگ‌ شش‌ روزه در سال ۱۹۶۷ از جمله کرانه باختری رود اردن و همچنین بخش شرقی قدس را اشغال کرد و از آن زمان پیوسته در تلاش برای پیشبرد برنامه‌های شهرک‌سازی خود بوده است.

اتحادیه اروپا ایجاد شهرک‌های اسرائیلی در مناطق اشغالی را ناقض حقوق بین‌الملل می‌داند و آن را مانعی بر سر راه برقراری صلحی پایدار در منطقه تلقی می‌کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حدود دو هفته پیش طرح الحاق بخشی از کرانه باختری اردن و اجرای "معامله قرن" را به معنای خاتمه توافقنامه صلح اسلو از جمله توافقنامه امنیتی با آمریکا و اسرائیل دانست.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: