نه ژاپن به آمریکا

کدخبر: 2356218

یک رسانه ژاپنی اعلام کرد مقامات این کشور از استقرار سامانه‌های دفاع موشکی ساحلی «ایجس» که ساخت آمریکاست منصرف شده‌اند.

یک رسانه ژاپنی امروز به نقل از وزیر دفاع این کشور خبر داد توکیو برنامه‌های خود را برای استقرار سامانه دفاع موشکی ساحلی «اشور ایجس» ساخت آمریکا متوقف کرده است.

خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از «تارو کنو» وزیر دفاع این کشور نوشت «ژاپن برنامه‌های خود برای استقرار سامانه ساحلی اشور ایجس آمریکا را متوقف کرده است.»

تعلیق این استقرار پرهزینه و جنجالی به طور ناگهانی اعلام شد و وزیر دفاع ژاپن در این خصوص گفت استقرار سامانه موشکی ایجس دیگر منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا برای رفع مشکلات فنی آن بودجه ۱.۸۶ میلیارد دلاری لازم است.

در دسامبر ۲۰۱۷ و پس از آنکه کره شمالی موشک‌های بالستیک آزمایش کرد، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، برنامه‌ای برای نصب دو واحد سامانه دفاع موشکی ایجس ساخت آمریکا را که هرکدام تقریبا ۹۰۰ میلیون دلار هزینه دارند، ارائه کرد. بر اساس آن برنامه، پیش‌بینی می‌شد تا پیش از سال ۲۰۲۳ هر دو سامانه که کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند فعال شوند.

اما این اقدام ژاپن با انتقادات و اعتراضات همسایه‌ها و دیگر کشور‌ها از جمله چین و روسیه همراه بود. روسیه بار‌ها تاکید کرده است این اقدام را عملی می‌پندارد که توازن امنیت در منطقه را بر هم می‌زند. چین نیز به این موضوع اعتراض داشته و از توکیو خواسته است از استقرار این سامانه‌ها منصرف شود. روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص گفت پکن از ژاپن می‌خواهد گذشته را درس عبرت خود قرار دهد و مسیر صلح آمیز را برای آینده خود دنبال کند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: