کپی کاری بن‌سلمان از بن‌زاید

چرا بن‌سلمان به دنبال خرید باشگاه «نیوکاسل» است؟

کدخبر: 2356428

علیرغم تلاش‌های چند ماهه بن سلمان برای خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل و حضور در لیگ برتر انگلستان، هنوز بخش مهمی از رسانه‌ها، جامعه مدنی و جامعه ورزشی بریتانیا با فروش این باشگاه پرهوادار با تاریخ ۱۲۷ ساله خود مخالف هستند.

نسیم آنلاین : علیرغم تلاش‌های چند ماهه بن سلمان برای خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل و حضور در لیگ برتر انگلستان، هنوز بخش مهمی از رسانه‌ها، جامعه مدنی و جامعه ورزشی بریتانیا با فروش این باشگاه پرهوادار با تاریخ ۱۲۷ ساله خود مخالف هستند. در همین زمینه، روزنامه دیلی تلگراف در شماره روز گذشته خود، علل خرید نیوکاسل از سوی ولیعهد رژیم آل سعود را بازخوانی کرد.

این روزنامه معتبر نزدیک به حزب کارگر در گزارش خود با اشاره به الگوبرداری بن سلمان از همتای خود در ابوظبی، خرید باشگاه نیوکاسل توسط بن سلمان را به خرید باشگاه منچستر سیتی توسط منصور بن زاید برادر محمد بن زاید تشبیه کرد.

رابطه عمیق و پیچیده بن زاید و بن سلمان

در این زمینه نویسنده به پیشینه ماجرای آشنایی میان بن سلمان و بن زاید می‌پردازد: «زمانی که سلمان به پادشاهی آل سعود رسید، پسرش محمد را به وزارت دفاع فرستاد. در آن زمان، محمد بن سلمان از شهرت فعلی برخوردار نبود و فردی تازه‌کار در حوزه سیاست به حساب می‌آمد. محمد بن زاید از وزیر دفاع وقت آل سعود دعوت کرد تا با هم در مرزهای مشترک میان امارات و عربستان به شکار بروند. آن روز، تأثیر شگرفی در تاریخ منطقه گذاشته است!! ولیعهد ابوظبی در آن زمان فرد قدرتمند و مؤثری در خاورمیانه بود که بالغ بر ۲۵ سال از بن سلمان بیش‌تر سن داشت؛ در حالی که شاهزاده جوان آل سعود فردی تازه‌کار به حساب می‌آمد.»

تام مورگان نویسنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: «۵ سال از آن شب می‌گذرد. امروزه زوج "محمدین" یعنی "بن زاید و بن سلمان" به یکی از بلوک‌های مؤثر در حوزه سیاست تبدیل شده است. اما آن‌ها این بار پا را فراتر نهاده و می‌خواهند به مسابقات لیگ برتر انگلستان در حوزه فوتبال ورود کنند! بن سلمان این بار نه به عنوان شاگرد یا متحد، بلکه در قامت رقیب می‌خواهد شانه به شانه شاهزاده‌های ابوظبی بایستد! باشگاه منچستر سیتی در مالکیت منصور بن زاید، برادر محمد بن زاید بوده و حالا بن سلمان با خرید باشگاه نیوکاسل می‌خواهد به میدان رقابت با شاهزاده‌های ابوظبی بایستد.»

اندریاس کریگ، استاد علوم سیاسی دانشگاه «کینگز کالج لندن» می‌گوید: «باید محمد بن زاید را استاد یا مرشد بن سلمان دانست؛ زیرا نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت بن سلمان داشته تا او را برای جانشینی پدر و حکومت بر قلمرو آل سعود آماده سازد. این رابطه از مدت‌ها قبل شکل گرفته و ولیعهد ریاض از سوی ولیعهد ابوظبی ارشاد می‌شود!»

احمد قطنش، پژوهشگر مؤسسه «عبد الرحمن الکواکبی» در لندن نیز در این زمینه، موضع مشابه کریگ دارد: «بن زاید و بن سلمان، بسیار به هم شبیه هستند. در زمینه رویکرد، عملکرد، آراء تندرو و رادیکال، گرایش به جنگ‌افروزی، بذل و بخشش پول و ثروت برای پیشبرد برنامه‌ها، انسداد سیاسی در داخل همزمان با بسط عرفی‌گری و تساهل در حوزه فرهنگ و... می‌توان این دو نفر را منطبق بر یکدیگر دانست! امارات موفق شده تا به یک مرکز تجاری بزرگ در جهان تبدیل شود و بن سلمان تلاش می‌کند تا عربستان نیز همین مسیر را طی کند.»

این پژوهشگر لیبیایی مقیم انگلستان در ادامه افزود: «دیدارهای میان محمدین نیز پرشمار است. آن‌ها در جزیره سیشل در زمینه‌ای مذاکره کردند که هیچ کس از آن باخبر نشد! واضح است که روابط آنان از سطح روابط معمول دبپلماتیک فراتر رفته است. بعد از فاجعه قتل جمال خاشقجی، بن سلمان به شدت تحت فشار بین المللی قرار گرفت؛ اما بن زاید مانند متحدی وفادار و فراتر از آن به منزله یک برادر بزرگ‌تر در کنار ولیعهد جاه‌طلب ریاض ایستاد.»

مخالفت‌های نهادهای حقوق بشری با فروش نیوکاسل

بن سلمان قصد دارد با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون پوندی، بخش اعظم سهام باشگاه نیوکاسل را بخرد. این اقدام با مخالفت سازمان‌های حقوق بشری بین المللی مواجه شده که کارنامه رژیم آل سعود را در زمینه حقوق بشر، غیرقابل قبول می‌خوانند.

مخالفان فروش نیوکاسل، به نهادهای حقوق بشری محدود نمی‌شوند. ریاض نشان داده که به مقررات بازرگانی نیز پایبند نیست! سازمان جهانی تحارت در گزارشی صریحا اعلام کرده که ریاض حقوق شبکه قطری «بی ان اسپورت» را در زمینه پوشش تلویزیونی مسابفات لیگ برتر پایمال کرده است!

با این حال، مایک اشلی مالک کنونی باشگاه نیوکاسل اعلام کرده قصد فروش این باشگاه را دارد و هر کس پیشنهاد بهتری ارائه دهد، انتقال سهام (فروش) را نهایی خواهد کرد! او به صراحت گفته در این زمینه محدودیتی را نمی‌پذیرد و محمد بن سلمان می‌تواند یکی از شانس‌های خرید باشگاه نیوکاسل باشد.

بن سلمان چه‌قدر در نیوکاسل هزینه خواهد کرد؟

این پرسش برای هواداران فوتبال به ویژه هواداران نیوکاسل از اهمیت به سزایی برخوردار است. بن سلمان می‌خواهد از طریق «صندوق سازمان سرمایه‌گذاری» (هیئة الإستثمار العام) یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان است که حجم ثروت آن حدود ۳۰۰ میلیارد پوند می‌باشد. اما مشخص نیست که این صندوق، چه میزان سرمایه‌ای در نیوکاسل هزینه خواهد کرد!

احمد قطنش در این زمینه می‌گوید: «اکنون عربستان سعودی با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. حقوق کارمندان دولتی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و قرار است رایانه‌های اجتماعی کاهش جدی یابد. در فوریه سال جاری، صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد برای اولین بار بعد از ۱۵ سال، تقاضای نفت از کشورهای حاشیه خلیج فارس کاهش می‌یابد. با توجه به بحران کرونا، این کاهش تشدید خواهد شد.»

اندریاس کریگ نیز با تأیید این موضوع، بن سلمان را «جوان ماجراجو» خواند که «هنوز دید واقع‌بینانه و جزئی از مدیریت ندارد! او عربستان سعودی را به یک دولت مستبد تبدیل کرده است.» او در ادامه افزود: «در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، ملت عربستان سعودی بیش‌تر از هر کشوری به فوتبال علاقمندند. اما این موضوع کفایت نمی‌کند تا سرمایه هنگفتی به نیوکاسل تزریق شود!»

بیل لو از مؤسسه «عرب دایگست» نکته جالبی در زمینه مقایسه میان منچستر سیتی و نیوکاسل بیان کرد: «بن زاید شخصیت هوشمند و فرصت‌طلبی را دارد که از جاه‌طلبی بن سلمان به نحو احسن استفاده می‌کند. او ولیعهد ریاض را تشویق کرده که برای جلب توجه و احیانا محبوبیت، در نیوکاسل سرمایه‌گذاری کند؛ اما معلوم نیست جوانب قضیه مانند قوانین مربوط به فیرپلی مالی را به خوبی تشریح کرده باشد.»

قانون فیرپلی مالی که به اصرار میشل پلاتینی در یوفا به تصویب رسیده، در این زمینه است که هیچ باشگاهی نمی‌تواند بیش‌تر از درآمدهای طبیعی خود هزینه کند. هدف از این قانون، جلوگیری از تزریق بی‌ضابطه پول توسط مالکان جدید و سرمایه‌دار باشگاه ارپوایی بوده است. همین قانون، یکی از موانع مهم برای هزینه‌کردهای هنگفت توسط بن سلمان خواهد بود؛ ‌زیرا نیوکاسل درآمدزایی بسیار پایینی دارد.

حجم ویدیو: 7.04M | مدت زمان ویدیو: 00:01:34 دانلود ویدیو
ارسال نظر: