ذوق‌زدگی بولتون جنگ‌طلب از حادثه تاسیسات نطنز

کدخبر: 2358160

مشاور سابق کاخ سفید بار دیگر ضمن ابراز خرسندی از انفجار در تاسیسات نطنز مدعی شد احتمالا یک کشور خاورمیانه‌ای در پس این حوادث باشد.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا می‌گوید مقامات کاخ سفید در دو سال گذشته بار‌ها درگیر مباحث مربوط به بررسی از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای این کشور بوده اند.

جان بولتون در مصاحبه دیگری بار دیگر به افشاگری درباره دوران سپری شده در کاخ سفید و دولت دونالد ترامپ پرداخت. وی به گاردین گفت مطمئنا موضوع آزمایش هسته‌ای مورد بحث قرار گرفت. با این حال برخی مقامات دولتی با آن مخالفت کردند.

به گفته مشاور اخراجی کاخ سفید، این مباحثات هیچگاه جنبه عملی به خود نگرفت، زیرا بیشتر تمرکز دولت بر خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد قرار داشت. بولتون که اخیرا خاطرات خود در دوران حضور در کاخ سفید را در قالب کتابی منتشر کرد، گفت: من شخصا اهداف دیگری از جمله خروج از INF را در سر داشتم.

بنا به نوشته گاردین، اخیرا یک مقام دولتی آمریکا هدف این کشور از انجام آزمایش‌های اتمی را فشار بر چین و روسیه برای ورود به مذاکرات سه جانبه تسلیحاتی اتمی عنوان کرد. با این حال بولتون چنین استدلالی را کرده و می‌گوید بعید است چنین اقداماتی به اهرم فشار مناسب بر پکن و مسکو تبدیل شود.

مشاور سابق کاخ سفید که یدی طولایی در جنگ طلبی دارد، به دفاع از انجام آزمایش بمب اتمی از سوی آمریکا پرداخت و آن را به عنوان ابزاری اعتباربخش و بازدارنده ضروری دانست. بولتون به نقل از یک فرمانده نظامی آمریکا گفت داشتن ۵ هزار کلاهک هسته‌ای به مانند داشتن ۵ هزار خودرو تویوتا در پارکینگ است.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا همچنین در بخشی از این مصاحبه کشور‌های چین و روسیه را متهم به انجام آزمایش‌های مخفیانه اتمی کرد.

بولتون همچنین نتوانست خوشحالی خود در خصوص حوادث اخیر در تاسیسات هسته‌ای ایران پنهان کند و با ابراز خرسندی گفت احتمالا یک کشور خاورمیانه‌ای در پس این حوادث باشد. مشاور سابق کاخ سفید گفت: به نظر من قطعا عوامل خارجی، یک کشور خلیجی یا اسرائیل، که با ایران مخالف هستند، در این حوادث دست داشته اند.

او در ادامه گزافه گویی بی اساس گفت: بسیار مهم است که هر از گاهی به ایرانیان ثابت کنیم که حتی مهمترین امکانات آن‌ها آسیب پذیر است. این همان چیزی است که در جعبه ابزار آمریکا غایب بوده است.

مشاور سابق ترامپ همچنین در خصوص احتمال دست داشتن آمریکا در حادثه نطنز گفت از اینکه کشورش در این حادثه مداخله داشته باشد، ناخرسند نیست.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: