مجسمه کره‌ای‌ها خشم ژاپن را برانگیخت

کدخبر: 2358577

ساخته شدن مجسمه‌ای از نخست‌وزیر ژاپن در کره جنوبی سبب خشم مقامات ژاپنی شده است.

دولت ژاپن امروز خشم خود را نسبت به مجسمه‌ای که اخیر در کره جنوبی ساخته شده و در آن شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در مقابل یک شهروند کره‌ای زانو زده است ابراز کرد.

این مجسمه نماد تمام شهروندان کره‌ای است که به گفته سئول در طول جنگ دو کشور به کار اجباری در ژاپن وادار شده بودند.

یوشیهید سوگا، وزیر کابینه ژاپن، در این خصوص گفت اگر گزارش‌های رسیده از مجسمه مذکور در باغ گیاه‌شناسی در یک منطقه روستایی در کره جنوبی صحت داشته باشد، این یک نقض «فراموش نشدنی» از پروتکل‌های بین‌المللی است. او گفت: «اگر گزارش‌ها دقیق باشند، تأثیر تعیین کننده‌ای بر روابط ژاپن و کره خواهد گذاشت.»

رسانه‌های کره جنوبی گزارش دادند در یک باغ گیاه شناسی خصوصی مستقر در بخش روستایی «پینگ چانگ» یک مجسمه ساخته شده است که در آن فردی که چهره‌اش شبیه به نخست وزیر ژاپن است در مقابل یک زن زانو زده است.

موضوع کارگران کره‌ای که در دوران جنگ جهانی دوم در ژاپن به کار اجباری وادار می‌شدند از موارد اختلاف بزرگ میان توکیو و سئول است. سئول معتقد است در زمان جنگ دولت ژاپن با خشونت تمام شهروندان کره‌ای را به کار در بخش‌های مختلف وادار کرده و پس از آن نیز خسارات آن‌ها را جبران نکرده است.

با این حال، ژاپن مسئله را با توافقی که در سال ۲۰۱۵ میان آبه و پارک گون، رئیس‌جمهور وقت کره جنوبی، به دست آمد تمام شده تلقی می‌کند. بر اساس این توافق آبه از مردم کره عذرخواهی کرد و جبران خسارت بازماندگان را پذیرفت. با این حال مون جائه این، رئیس‌جمهور کنونی کره جنوبی، توافق مذکور را باطل اعلام کرده و گفته است این توافق برای حل این مسئله بی‌تاثیر است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: