عناصر کُرد سوریه از میان دختربچه‌ها سرباز جذب می‌کنند

کدخبر: 2359094

ربودن و اعزام دختر بچه‌ها برای جنگ و حضور درمناطق عملیاتی علاوه بر نگرانی شدید خانواده‌ها، بازتاب منفی در میان جامعه کُرد سوریه برجای گذاشته است.

علی رغم انتقادات نهادهای حقوق بشری سوری و بین‌المللی، شبه نظامیان کُرد سوریه همچنان به سربازگیری از میان کودکان پسر و دختر ادامه می‌دهند و این درحالی است که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) توافق عدم به کارگیری کودکان مربوط به سازمان ملل را امضاء کرده است.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، به وجود آمدن چنین شرایطی موجب نارضایتی و غم و اندوه بسیار خانواده‌ها، به ویژه مادران شده است و آن‌ها تا چند ماه خبری از کودک خود ندارند.

«سیدرا عبدالسلام» دختر ۱۶ ساله‌ای است که عناصر کُرد او را برای جنگیدن با خود برده‌اند. مادر او برای اینکه سخنش را به گوش «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای قسد برساند، در شبکه‌های اجتماعی فعال شده و می‌گوید که تمام آرزویش دیدن دوباره دخترش است.

در برخی مناطق افراد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) وارد محله‌ها شده و دختران زیر ۱۸ سال را ربوده و با خود می‌برند. ادامه این وضعیت شرایطی را به وجود اورده است که بسیاری از خانواده‌هایی که در مناطق تحت تسلط شبه نظامیان کرد سکونت دارند، به شدت نگران دختربچه‌هایشان باشند.

«لینا عبدالباقی» دختر ۱۴ ساله‌ای است که خانواده‌اش بیش از شش ماه است که در تلاش برای دیدن او هستند و موفق نشده‌اند. شبه نظامیان کرد به آن‌ها گفته‌اند که دخترش را به بخش نوجوانان «قسد» فرستاده‌اند.

به نوشته العربی الجدید، «احلام» ۱۴ ساله و «غزاله» ۱۵ ساله دو دختری هستند که از روستای «سفتک» در منطقه عین العرب در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ ربوده شدند. «رونیدا درای» ۱۱ ساله، «جیهان سلیمان» ۱۶ ساله، و «جاکلین محمد ایوب» ۱۴ ساله نیز از روستای «میناس» در عین العرب ربوده و به مناطق نبرد منتقل شده‌اند.

«عبدالسلام محمد» معلم روستایی در نزدیکی قامشلی، در این باره گفت که سربازگیری از میان دختر بچه‌ها، بازتاب منفی در جامعه گذاشته و همزمان مشکلات بسیاری برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند. در بسیاری مواقع خانواده‌ها نمی‌توانند دزدیده شدن دخترشان را رسانه‌ای کنند و ترس برخورد عناصر کُرد را دارند.

یک منبع آگاه در شهر قامشلی در این باره گفت: «سازمان نوجوانان انقلابی» مسئول سربازگیری و جذب دختر بچه‌ها و پسربچه‌هاست. آن‌ها کودکان را پس از انتقال به پادگان‌ها، تحت تعالیم مختلف قرار می‌دهند. برایشان آموزش‌های توجیهی برگزار می‌کنند و در عین حال جشن‌ها و مجالس موسیقی نیز برگزار می‌شود.

این مسائل در حالی است که «مظلوم عبدی» سال گذشته توافقی را با سازمان ملل امضاء کرد که به موجب آن سربازگیری از کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع باشد. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که سازمان «نوجوانان انقلابی» به طور مستقیم وابسته به نیروهای دموکراتیک کرد (قسد) نیست و از این رو عناصر قسد خود را از هرگونه مسئولیت در این باره مبری می‌دانند.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز در پنجم مرداد در گزارشی نوشت که این نوجوانان و کودکان که عموما دارای شناسنامه نیستند، تاریخ تولدشان جعل شده و وارد دسته کماندوها می‌شوند. در همین حال میزان حقوقی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود بسیار پایین‌تر از حقوق دیگر اعضای بالغ این یگان‌ها است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: