مهاجران غیرقانونی؛

سعودی‌ها با ما مانند حیوانات رفتار می‌کنند

کدخبر: 2359112

یک روزنامه انگلیسی به اوضاع رقت بار مهاجرانی که به صورت غیر قانونی به عربستان رفته و در این کشور بازداشت شده اند پرداخت.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: اوضاع بازداشت شدگان در مرکز الشمیسی واقع در مسیر میان جده و مکه بسیار وخیم است.

بر اساس این گزارش، در این مرکز، کارگرانی که به صورت غیر قانونی درعربستان به سر می برند، نگهداری می شوند تا به کشورهای خود فرستاده شوند اما شرایط نگهداری آنها بسیار نامناسب است.

«ابراهیم الصومالی» ۴۰ ساله که در نخستین هفته کاری اش در بازار جده بازداشت و به این مرکز منتقل شده است، گفت: با ما مانند حیوانات رفتار می کنند. روی زمین بدون فرش می خوابیم و از آب دستشویی می نوشیم. کسانی که پول ندارند باید آب کثیف بخورند.

مسئولان سعودی این کارگران را که بدون ویزا به عربستان سفر کرده اند بازداشت کرده و به بازداشتگاه الشمیسی منتقل می کنند. صِرف بازداشت این افراد، مسأله نیست اما شرایط نگهداری آنها و نحوه رفتار با آنها بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

به محض آنکه این افراد به بازداشتگاه الشمیسی منتقل می شوند گوشی های تلفن همراه آنها مصادره می شود تا نتوانند اطلاعاتی از نحوه اقامت خود به بیرون بدهند.

گسترش ویروس کرونا نیز یک مشکل دیگر بر مشکلات ساکنان این بازداشتگاه اضافه کرده است چرا که شرایط بهداشتی در آن بسیار وخیم بوده و افراد مریض از افراد سالم جدا نگهداری نمی شوند.

برخی از این اشخاص به صورت روزانه حالت تهوع و دل دردهای مزمن دارند اما کسی به آنها اهمیت نمی دهد.

در عربستان سعودی، افرادی که بازداشت می شوند نه مدت بازداشت خود را می دانند و نه اتهامات وارده را. «آدام کوگل» معاون مدیر بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که نبود بهداشت و شکنجه در مراکز بازداشت مهاجران غیر قانونی در عربستان بیداد می کند.

همچنین تعدادی از این مهاجران اعلام کرده اند که پلیس عربستان در زمان بازداشت از آنها رشوه خواسته است. تعدادی از این مهاجران، شهروندان سومالی هستند که از ترس حملات تروریستی در این کشور به عربستان رفته اند اما تحت شرایط بسیار وخیم تری قرار دارند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: