هدیه انتخاباتی امارات به ترامپ

کدخبر: 2359781

توافق امارات و رژیم صهیونیستی با واکنش های زیادی در ایران روبرو شد. توافقی که از نگاه تحلیلگران و سیاسیون داخلی خیانت به مسلمان و آرمان فلسطین و هدیه انتخاباتی به ترامپ بود.

روز پنج شنبه بود که رئیس جمهوری آمریکا از عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی خبر داد. خبری که بمبی در فضای رسانه ای و خبری بود و واکنش های زیادی را به دنبال داشت. ترامپ بعد از اعلام این خبر تاکید کرد«متن توافق صورت گرفته یک اتفاق تاریخی در طول 25 سال اخیر است و در هفته‌های آینده کاخ سفید میزبان مراسم امضای این «توافق» خواهد بود.» شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نیز با انتشار متنی در توییتر این موضوع را تایید کرد و گفت«براساس این توافق، اسرائیل الحاق بخش هایی از سرزمین های فلسطینی در کرانه باختری را تعلیق می کند.»

گرچه پیشتر نیز سیگنال های در رابطه بین امارات و اسرائیل دیده می شد که حکایت از آن داشت که دو طرف درحال تلاش برای نزدیک شدن بهم هستند اما این توافق با واکنش های زیادی همراه شد. همپای واکنش های خارجی، برخی از سیاسیون داخلی نیز به این موضوع واکنش دادند. آنچنان که حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در واکنش به این توافق گفت: «به امارات هشدار می‌دهیم که مبادا بخواهد پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کند، آن زمان حساب دیگری خواهد داشت و برخورد دیگری با آنها خواهد شد.»یا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس درباره این موضوع گفت؛«سازش ذلیلانه حاکمان امارات متحده عربی با رژیم جنایتکار صهیونیستی ،خیانت به ارزش‌های انسانی، امت اسلامی و آرمان فلسطین است.»

سپاه پاسداران نیز با صدور بیانیه ای با محکومیت شدید توافق عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، این اقدام را خطایی راهبردی، حماقتی تاریخی و خنجری زهر آگین در پیکر امت اسلامی توصیف و تاکید کرد: «این اقدام نه تنها منافع رژیم صهیونیستی را تامین نخواهد کرد بلکه با باطل سازی رویایی خاورمیانه جدید ، آینده ای خطرناک را در انتظار امریکا و حامیان توافقنامه قرار خواهد داد.»

در جدول زیر به واکنش ها و تحلیل های متفاوت سیاسیون داخلی اشاره شده است؛

نام مسئول/ سمت

واکنش به توافق امارات و رژیم صهیونیستی

حسن روحانی/ رئیس جمهور

- اقدام امارات یک خیانت به آرمان مسلمانان، فلسطین و قدس است. -اماراتی‌ها برای خوشامد حاکمی که در یک کشور غربی بنا است در انتخابات شرکت کند این توافق را انجام دادند. - امارات متاسفانه خطای بسیار بزرگ مرتکب شده است، امیدوارم از این خطا برگردند و توجه کنند که این مسیر اشتباهی است که نه به نفع حاکمان کشور و نه به نفع امنیت خودشان است . - به امارات هشدار می‌دهیم که مبادا بخواهد پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کند، آن زمان حساب دیگری خواهد داشت و برخورد دیگری با آنها خواهد شد.

ابراهیم رئیسی / رئیس قوه قضائیه

این پیوند بین امارات و رژیم صهیونیستی را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم؛ بلکه پیوند جریان وابسته به نظام سلطه با حاکمان از خدا بی خبر و از مردم، بی خبرِ کشورشان است که چهره آن‌ها را برملاتر کرده و آن‌ها را کنار صهیونیست‌ها نشانده است. البته چهره دولت امارات با کاری که در یمن کردند و زنان و کودکان را کشتند، روشن شد؛ ولی امروز برملاتر شده است و پیوند آنها با سعودی‌ها و صهیونیست‌ها بر مردم عرب و خود امارات و کشورهای دیگر روز به روز روشن‌تر می‌شود.

محمدباقر قالیباف/ رئیس مجلس

- سازش ذلیلانه حاکمان امارات متحده عربی با رژیم جنایتکار صهیونیستی،خیانت به ارزش‌های انسانی، امت اسلامی و آرمان فلسطین است. - به خائنان فعلی و کسانی که قصد ملحق شدن به این پروژه را داشته باشند هشدار می‌دهیم مبارزه با رژیم صهیونیستی، با قدرت ادامه خواهد داشت.

محسن رضایی/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

- ابوظبی 10 سال است که امارات را به بهشت اسرائیلی‌ تبدیل کرده است. - فلسطین بزرگ از نهر تا بحر به لطف غیرت مجاهدان و مردمان صبورش به زودی آزاد خواهد شد و بی غیرتها در تاریخ گم خواهند شد.

علی ربیعی/ سخنگوی دولت

- سرانجام کوه خیانت که «معامله قرن» نام گرفته بود، موش زایید و امیری بی‌درایت در آن سوی خلیج فارس ترجیح داد مهره‌ای ناچیز شود در ماشین «عادی‌سازی» جنگ و جنایت و اشغالگری قدس شریف. - این یک هدیه انتخاباتی بود برای ترامپ و یک هدیه وقیحانه به نتانیاهو که عجز او برای «طبیعی‌سازی» و به قول عرب‌ها «تطبیع» اشغال را پوشش دهد. - این نخستین باری نیست که امیری، حاکمی و یا خانی در گوشه‌ای از حوزه تمدن اسلامی خیانت به قدس را توجیه می‌کند.

عباسعلی کدخدایی/ سخنگوی شورای نگهبان

- توافق بین رژیم صهیونیستی و امارات چیزی نیست جز تصرف امارات به بهانه تعلیق الحاق کرانه غربی! - آیا از این پس امارات جزئی از قلمرو رژیم صهیونیستی است؟

محمود واعظی/ رئیس دفتر رئیس جمهور

-دولت امارات چگونه می‌تواند پاسخگوی تبعات خطای خیانت‌بار، تفرقه‌افکنانه و راهبردی خود به آرمان فلسطین، اعراب و از همه مهم‌تر به جهان اسلام باشد؟

سید مصطفی میرسلیم /نماینده تهران امارات باید مسئولیت عواقب اقدام ناشایست خود را که جفا در حق مردم ‎#فلسطین است، بپذیرد.

حسین امیرعبداللهیان/ دستیار بین الملل رئیس مجلس

-رویکرد جدید امارات متحده عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی و جانی اسرائیل به حفظ صلح و امنیت منجر نمی‌شود بلکه تداوم‌بخش جنایت‌های فعلی صهیونیست‌ها خواهد بود. - خیانت امارات مستلزم پاسخی قاطع برای حمایت از مساله فلسطین و منافع عالی کشورهای عربی است.

محمد صالح جوکار / رئیس کمیسیون شوراهای مجلس

- عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آینده خوشی را برای امارات به دنبال نخواهد داشت و قطعا ملت‌های هوشیار منطقه پاسخ این اقدامات خائنانه را خواهند داد .

علی مطهری/ نماینده سابق تهران در برقراری رابطه امارات با اسرائیل، گذشته از خیانت حکام امارات، ما نیز مقصر بوده‌ایم. عربها را ترسانده‌ایم و به دامان اسرائیل سوق داده‌ایم. نمونه آن تخریب و آتش زدن سفارت عربستان است. سیاست دشمن شناختن ایران به جای اسرائیل در میان اعراب نتیجه داده است. باید ترس آنها زایل شود
عطاالله مهاجرانی/ وزیر ارشاد دولت اصلاحات - و اما بعد از تلفن محمد بن زاید، همین دیروز بعد از صحبت تلفنی (ترامپ محمد بن زاید نتانیاهو) نتانیاهو البته به زبان عبری اعلام کرد: طرح انضمام کرانه غربی همچنان روی میز است. یعنی امارات و یا محمد بن زاید را بازی داده است. - شیخ محمد حاکم دبی و حکام دیگر امارت ها توی بازی بودند!؟
ارسال نظر: