پکن: تلاش آمریکا برای تضعیف برجام به جایی نمی‌رسد

کدخبر: 2360195

وزارت خارجه چین با بیان اینکه آمریکا، عهد شکسته و از برجام خارج شده، بار دیگر تاکید کرد واشنگتن هیچ حقی ندارد که خواستار بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شود.

در ادامه واکنش‌های منفی جهانی به درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه چین امروز (جمعه) تاکید کرد موضع واشنگتن از حمایت جهانی برخودار نیست.

به نوشته وبگاه شبکه راشاتودی، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز طی نشست خبری با تاکید بر اینکه آمریکا حقی برای درخواست بازگشت تحریم‌ها علیه ایران ندارد، گفت دلیل آن نیز خروج یک‌جانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران است.

بر این اساس، ژائو در ادامه توضیح داد: «مشارکت‌کنندگان در برجام و اکثریت غالب شورای امنیت سازمان ملل اعتقادی ندارند که درخواست آمریکا پایه‌های قانونی دارد و مکانیسم ماشه می‌تواند فعال شود».

وی با بیان اینکه آمریکا عهد شکسته و از برجام خارج شده، افزود: «این کاملا نشان می‌دهد که موضع یک‌جانبه ایالات متحده، در تضاد با اجماع گسترده جامعه بین‌المللی است. تلاش آمریکا برای تضعیف برجام به ثمر نمی‌رسد».

در واپسین ساعت روز پنجشنبه (به وقت تهران) بود که پامپئو با ارائه نامه‌ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

شبکه «سی‌اِن‌اِن» نیز با اشاره به مخالفت کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان با درخواست واشنگتن برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، نوشت که این نشانه انزوای جهانی ایالات متحده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: