سفیر سئول: مذاکره با کره شمالی اولویت بایدن نیست

کدخبر: 2363158

سفیر کره جنوبی در واشنگتن گفت، در صورت پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا، مذاکرات این کشور و کره شمالی در سطوح پایین دیپلماتیک و مسئله شبه‌جزیره کره اولویت ثانویه خواهد بود.

«لی سو هیوک» سفیر کره جنوبی در واشنگتن روز دوشنبه گفت، مذاکرات کره شمالی و آمریکا در صورت پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات، در سطوح پایین دیپلماتیک دنبال خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، لی گفت در صورت پیروزی بایدن «کسانی در امور امنیتی و دیپلماتیک بر سر کار خواهند آمد که در دولت [باراک] اوباما، پست‌های سطح بالایی داشتند. انتظار می‌رود که آن‌ها همانند گذشته، در سطوح پایین بازنگری‌هایی را انجام داده و سپس توصیه‌هایی را به رئیس جمهور ارائه دهند و تأیید او را دریافت کنند».

او با مقایسه رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا با رویکرد احتمالی بایدن گفت‌ «[دولت بایدن] به جای اتخاذ رویکرد بالا به پایین»، از سطوح پایین دیپلماتیک بهره خواهد گرفت. همچنین اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود ممکن است علی‌رغم انتقادها، رویکرد دیدار در سطح دو رهبر مانند گذشته ادامه پیدا کند.

لی افزود، اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، به احتمال زیاد تمرکز واشنگتن بیشتر بر روی مسائل داخلی و مشکلات این کشور با چین خواهد بود و مسائل مربوط به شبه‌جزیره کره دارای اولویت «ثانویه» خواهد بود.

این دیپلمات کره‌ای در ادامه گفت، احتمالاً کاخ سفید تحت رهبری هرکدام از این دو نامزد، از طرح «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی برای اعلام پایان جنگ دو کره استقبال خواهد کرد.

روز گذشته (یکشنبه) «برایان مک‌کئون» مشاور امور خارجه بایدن گفت، او در صورت دستیابی به پیروزی آمادگی دارد با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار کند.

این مقام آمریکایی نیز تأکید کرد‌: «پیش از انجام هرگونه دیدار [بین بایدن و کیم]، باید کارهایی جدی در سطوح پایین‌تر دیپلماتیک انجام شود تا اینکه امتیاز دیدار دو رهبر به کره شمالی داده شود زیرا همان‌طور که می‌دانید درخصوص مذاکره پیچیده‌ای نظیر مسئله هسته‌ای کره شمالی، با دیدار یکی دو ساعته رهبران چیزی حل نمی‌شود».

مک‌کئون در ادامه گفت بایدن، «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا نیست و جهان نیز ظرف چهار سال گذشته تغییر کرده است. با این حال بایدن از ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم کره شمالی استقبال می‌کند و هم‌زمان با چارچوب‌های تحریمی فعلی پیش خواهیم رفت و لغو یا کاهش این تحریم‌ها به ارزیابی اوضاع در آن زمان بستگی خواهد داشت.

مشاور بایدن در حالی این اظهارات را مطرح کرد که کیم جونگ اون در سخنرانی روز گذشته خود (شنبه) هیچ اشاره‌ای به آمریکا و مذاکرات نیمه کاره میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن نکرد و در مراسم رژه نظامی در این کشور بر تداوم تقویت توان نظامی و بازدارندگی این کشور از جمله در برابر تهدیدات فزاینده اتمی تأکید کرد.

کره شمالی در رژه بزرگ نظامی خود که شنبه بعد از ظهر به وقت تهران برگزار شد، یک نوع موشک بالستیک قاره پیمای جدید متحرک به نمایش گذاشت که به گفته کارشناسان بزرگ‌تر از نمونه‌های قبلی است.

کیم و ترامپ تا کنون سه بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند تا در ازای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره، تحریم‌ها علیه کره شمالی لغو شوند اما این دیدارها هیچ نتیجه‌ای نداشته‌اند.

ترامپ وعده داده در صورت انتخاب مجددش به سرعت با کره شمالی به توافق برسد. این در حالی است که «کیم یو جونگ» خواهر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ماه گذشته گفته است، چهارمین دیدار میان کیم و ترامپ «غیرضروری» و «بی‌فایده» است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: