تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به سخنان ظریف:

برجام با خوشبینی به آمریکا نوشته شد

کدخبر: 2363285

مسعود براتی کارشناس سیاسی و متخصص امور تحریم ها با اشاره به سخنان ظریف مبنی بر اینکه برجام محصول بدبینی به آمریکا بود نوشت: دلخوش کردن به امضای کری خلاف ادعای ظریف را نشان می دهد.

نسیم آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مصاحبه‌ای با داریوش سجادی فعال سیاسی ایرانی مقیم آمریکا داشته. ظریف در این مصاحبه پیرامون برجام، انتخابات آمریکا و مسائل مرتبط با ایرانیان مقیم آمریکا صحبت کرده است. ظریف منتظر آمدن بایدن است مسعود براتی تحلیل گر سیاسی و متخصص امور تحریم ها در توییت هایی به این مصاحبه واکنش نشان داده است. او نوشته «مصاحبه دکتر ظریف با سجادی را حتما ببینید. خیلی ساده‌انگارانه مشکلات را ناشی از شخصیت ترامپ تحلیل می‌کند. جالبه بعدش محکم می‌گوید ما به انتخابات آمریکا کاری نداریم و برایمان مهم نیست، چه کسی پیروز می‌شود، بلکه برایمان مهم است چه سیاستی دنبال می‌شود...» این کارشناس سیاسی سپس به نقد سخنان ظریف پرداخته و توضیح داده که «خب اگر قرار بود سیاست آمریکا را تحلیل کنید آقای ظریف باید مشاهده می‌کردید که کاهش امتیازات و نقض برجام از همان روز اجرای برجام آغاز شد. ترساندن بانک‌ها از همکاری با ایران،تمدید قانون تحریم ایران، ضبط دو میلیارد دلار ایران، قانون ویزا و حدود ۴۰ شناسایی جدید در دوره اوباما بود.»

او همچنین نوشته «راهبرد تشدید عدم توازن و تبدیل توافق هسته‌ای به یک مجموعه تعهدات یکطرفه برای ایران، راهبردی بود که دموکرات‌ها شروع کردند و ترامپ آن را سرعت داد. در نهایت بازگشت بایدن به برجام توهمی است از جنس توهمات زمان امضای برجام... یک چیزی آمریکایی‌ها می‌گویند، یک چیزی ما میشنویم، چیزی تصور میکنیم، چیزی دیگر توسط آمریکا اجرا می‌شود»

دلایل خوشبین بودن ظریف به آمریکا براتی سپس به بخش دیگری از سخنان ظریف پرداخته که وزیرامور خارجه مدعی است برجام با بدبینی به آمریکا نوشته شده و ۱۵۰ صفحه متن شاهد این مدعا است. براتی در این زمینه نوشته «آقای ظریف در این گفتگو مدعی است برجام مبتنی بر بی‌اعتمادی تنظیم شد. شاهد ایشان بالغ بر ۱۵۰ ص بودن متن برجام است. اما در مقابل شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برجام بر اساس خوش‌بینی به آمریکا تنظیم شده است از جمله: یک. عدم توازن زمانی در اجرای تعهدات. روز اجرا برای ایران ۲۶ مهر بود و روز اجرا برای آمریکا هر زمانی که آژانس اقدامات ایران را تایید و راستی آزمایی کند. که در عمل سه ماه بعد یعنی ۲۶ دی ماه ۹۴ شد. البته از نظر متن برجام فقط یک روز اجرا داریم ولی ایران قبل از آن باید اقداماتش را انجام میداد و آمریکا بعد از آن. این عدم توازن صرفا با خوش‌بینی به آمریکا توجیه‌پذیر است. دو. عدم توازن در مکانیزم حل اختلاف که در نهایت به مکانیزم ماشه می‌رسید. این مکانیزم در نهایت علیه ایران بود. این عدم توازن میز تنها با خوش‌بینی به آمریکا توجیه‌پذیر است. سه. قول معروف که گفتند قول کری تضمین است. که هم در قضیه قانون ویزا و هم تمدید قانون تحریم ایران اثرش را مشاهده کردیم. این هم نشانه دیگری از خوش‌بینی به آمریکا است. همین سه نمونه که ساختار توافق را شکل می‌دهد، درستی یا نادرستی ادعای آقای ظریف را نمایان می‌کند.»

ارسال نظر: