ذهن «هژمونی باور» آمریکا خطرناک ترین تهدید علیه ثبات جهان است

کدخبر: 2364428

یک رسانه چینی در تحلیلی به بررسی چرایی پافشاری آمریکا برای وارد کردن چین به مذاکرات تسلیحات استراتژیک واشنگتن-مسکو و همچنین رد پیشنهاد روسیه در این رابطه از سوی کاخ سفید پرداخته است.

شینهوا در مطلبی به بررسی اقدام اخیر دولت آمریکا در رد طرح پیشنهادی روسیه برای تمدید بدون شرط پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت) پرداخته و می‌نویسد: این ذهن «هژمونی باور» واشنگتن است که جدی و خطرناک‌ترین تهدید را علیه ثبات و امنیت استراتژیک جهان ایجاد می‌کند.

سیاست دفاعی آمریکا بر اساس تحلیل یاد شده به لحاظ تاریخی بر این مبنا استوار است که آمریکا باید دشمنی داشته باشد و اگر دشمنی یافت نشود، بهترین کار ایجاد یک دشمن است.

در ادامه این تحلیل آمده است که بر همین اساس بود که کارتر در سال ۲۰۱۹ اظهار داشت: آمریکا جنگ طلب ترین کشور در تاریج جهان است؛ چرا که در تاریخ ۲۴۰ ساله خود تنها ۱۶ سال را در صلح برخوردار بوده است. کارتر همچنین در ادامه گفته بود که این به خاطر تمایل آمریکا به واداشتن دیگر کشورها به اتخاذ اصول آمریکایی است.

شینهوا در ادامه می‌نویسد: حال، آمریکا در مقام قدرت برتر نظامی در جهان، در ساختن «تئوری های توطئه» و «تئوری های جنگ» زیاده روی می‌کند، آشکارا چین و روسیه را رقیب استرتژیک خود می‌خواند، در مورد تهدیدات خارجی اغراق و درگیری میان کشورهای بزرگ را تشدید می‌کند.

این یادداشت در ادامه می‌نویسد که آمریکا با وجود اینکه با ذهنیت درگیر نظامی گری، رتبه نخست هزینه‌های نظامی در جهان را دارد اما برای حفظ هژمونی خود به رهبری دیگران با قدرت نظامی نیز کفایت نکرده است و در پی آن است تا به لحاظ نظامی بر دیگر کشورها چیره شود.

گفتنی است که درگیری‌های آمریکا با چین و روسیه بر سر مسائل نظامی و استرتژیک در سال‌های اخیر و به ویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدیده شده است و در همین راستا نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز تهدیدات بی اساسی را علیه سیاست کنترل تسلیحات چین مطرح کرده است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: