ظریف وارد ونزوئلا شد

کدخبر: 2364605

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین مقصد سفرش به سه کشور آمریکای لاتین وارد ونزوئلا شد و مورد استقبال «خورخه آریزا» همتای ونزوئلایی قرار گرفت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین مقصد سفرش به سه کشور آمریکای لاتین وارد ونزوئلا شد و مورد استقبال «خورخه آریزا» همتای ونزوئلایی قرار گرفت.

در همین خصوص نیز وزیر خارجه ونزوئلا در توئیتی با بیان اینکه بامداد امروز به وقت محلی پذیرای محمدجواد ظریف بودم، نوشت: دیدارهای مقامات دو کشور اتحاد استراتژیک و برادری ما را تعمیق می‌بخشد.

وی با بیان اینکه ایران و ونزوئلا همبستگی و شجاعت خود را در مقابله با تهدیدات و حملات نشان داده‌اند، عنوان کرد که ظریف در مدت حضورش در ونزوئلا برنامه کاری فشرده‌ای خواهد داشت.

سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران از سفر روز (سه‌شنبه) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چند کشور آمریکای لاتین خبر داد و گفت که ظریف در این سفر به بولیوی، کوبا و ونزوئلا سفر خواهد کرد و سفر ظریف به بولیوی را برای شرکت در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهور جدید بولیوی برشمرد.

سعید خطیب‌ زاده در همین خصوص در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس درباره دلایل سفر ظریف به دو کشور دیگر یعنی کوبا و ونزوئلا بیان کرد: کوبا و ونزوئلا از جمله شرکای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین هستند که از دیرباز همکاری‌های گسترده سیاسی در بخش‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر داشته‌اند.

وی کوبا و ونزوئلا را از کشورهای مهم و با مواضع مترقی در آمریکای لاتین برشمرد که به خاطر مقابله با مداخلات و سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه آمریکای لاتین همواره تحت فشارها و مداخلات ایالات متحده قرار داشته و به خوبی مقاومت کرده‌اند.

خطیب زاده با ذکر این نکته که در بعد دوجانبه، علاوه بر اشتراکات فراوان سیاسی، در حوزه‌های دیگر نیز همکاری‌های گسترده‌ای با این کشورها شکل گرفته است، یادآور شد: ونزوئلا یکی از مقاصد اصلی صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان است و بخش‌های خصوصی ایرانی پروژه‌های مختلفی را در این کشور اجرا کرده و یا در دست اجرا دارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: در بخش انرژی به درخواست ونزوئلا همکاری خوبی اخیرا بین دو کشور شکل گرفت و قابل توسعه است. همچنین افتتاح اولین فروشگاه زنجیره‌ای ایران در کاراکاس توسط بخش خصوصی را می‌توان از فعالیت‌های جدید در بخش تجاری روابط عنوان کرد که توسط شرکت‌های خصوصی علاقه‌مند در حال اجراست.

سعید خطیب زاده همچنین گفت:‌ در سفر آقای دکتر ظریف به دو کشور فوق علاوه بر رایزنی با مقامات عالی این کشورها در خصوص موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و اطلاع رسانی به این کشورهای دوست در خصوص مواضع و دیدگاه‌های کشورمان، همکاری‌های گسترده در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌وگوهای رو در رو در عالی‌ترین سطوح می‌تواند مشکلات و موانع احتمالی بر سر راه هر یک از پروژه‌های در حال اجرا را مرتفع کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: