سناتور سابق جمهوری خواه:

بایدن برخورد کمتری با روسیه، چین و ایران خواهد داشت

کدخبر: 2364799

یک سناتور سابق جمهوری خواه معتقد است جو بایدن در سیاست خارجی خود برخورد کمتری با روسیه، چین و ایران خواهد داشت.

ریچارد بلک، سناتور سابق ایالت ویرجینیا از حزب جمهوری خواه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت بر این اعتقاد است که جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برخورد کمتری با روسیه، چین و ایران خواهد داشت.

وی اظهار داشت: به عقیده من، جو بایدن احتمال دارد به دنبال نوعی موفقیت در سیاست خارجی باشد و می‌تواند خصومت کمتری نسبت به روسیه نشان دهد.

این سیاستمدار ادامه داد: فکر می‌کنم رویکرد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به قوانین بین المللی و معاهدات بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی قدیمی بسیار خصمانه بود و متأسفانه، بسیاری از آن معاهدات را برچید؛ بنابراین امیدوارم که دولت بایدن، خصومت اینچنینی با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نداشته باشد و امیدوارم که معاهده جدید استارت بتواند موفق شود.

بلک همچنین سیاست بایدن در خصوص پروژه نورد استریم دو را متعادل توصیف کرد.

در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، بایدن متعهد شده بود که قرارداد جدید استارت را که اکنون تنها پیمان کنترل تسلیحات بین آمریکا و روسیه است، تجدید کند.

بلک همچنین گفت که انتظار دارد که بایدن نسبت به چین سیاست تهاجمی کمتری داشته باشد.

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم جو بایدن و دولت او خصومت کمتری با چین خواهند داشت. ترامپ هرگز قصد دشمنی با چین را نداشت، اما او یک جنگ تجاری می‌خواست نه یک رویارویی نظامی که در نهایت به هر دو سمت سوق داده شد؛ بنابراین امیدوارم که اگر بایدن رئیس جمهور شود، از رو در رو شدن با چین عقب نشینی کند.

روابط آمریکا و چین پس از آنکه واشنگتن، پکن را به انجام اقدامات ناعادلانه تجاری و تلاش برای شیوع کووید-۱۹ متهم کرد، به شدت وخیم شد.

تنش‌ها میان دو کشور همچنین بر سر حضور چین در دریای چین جنوبی افزایش یافته است. چین، آمریکا را متهم کرده است که تلاش دارد حضور خود را در دریای چین جنوبی افزایش دهد. پکن معتقد است آمریکا همچنین صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان پس از عبور کشتی جنگی آمریکایی از این آبراه تضعیف می‌کند.

اما با وجود اتهامات پکن، واشنگتن اصرار دارد که این تنگه بخشی از آب‌های بین المللی است و عملیات آزادی ناوبری آن مطابق با قوانین بین المللی صورت می‌گیرد.

بلک همچنین ابراز امیدواری کرد که تنش‌های بین ایران و آمریکا تحت دولت بایدن کاهش یابد.

سناتور سابق ایالت ویرجینیا معتقد است که بایدن تمایل کمتری به دخالت در سیاست خارجی کشور‌های اروپایی خواهد داشت، کشور‌هایی که هنوز هم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به رسمیت می‌شناسند و هنوز هم سعی می‌کنند به مفاد آن متعهد باشند.

او گفت: دولت ترامپ دائماً [در سیاست خارجی کشور‌های اروپایی] مداخله کرده و آن‌ها را از انجام تعهداتشان طبق پیمانی که به آن تعهد داشتند، باز داشته است؛ بنابراین ممکن است که حتی اگر بایدن احساس کند قادر به احیای برجام نیست، با کنار گذاشتن اعتراض خود به کشور‌های اروپایی که به تعهدات خود در این پیمان عمل می‌کنند، بی سر و صدا همان اقدام کشور‌های اروپایی را داشته باشد.

بلک معتقد است بایدن ممکن است در قبال سیاست‌هایی که در خصوص ایران اتخاذ می‌کند با فشار جمهوری خواهان مواجه شود. به همین منظور حرکت رو به جلوی او درباره ایران با احتیاط و خصومت کمتری خواهد بود.

در سال ۲۰۱۵، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آلمان و ایران توافق هسته‌ای موسوم به برجام را امضا کرد. این امر ایران را ملزم به تعدیل برنامه هسته‌ای خود و کاهش شدید ذخایر اورانیوم خود در ازای لغو تحریم‌ها کرد. در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، آمریکا را از برجام خارج و سیاست‌های سختگیرانه‌ای علیه تهران اعمال کرد و تمامی تحریم‌ها را باز گرداند.

این مقام در انتهای اظهاراتش گفت تقلب گزارش شده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قطعاً قدرت اقتدار جو بایدن را کاهش می‌دهد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: