ژاپن: بایدن در برابر چین تغییر موضع نمی‌دهد

کدخبر: 2365064

وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موضع واشنگتن در قبال چین را تغییر نخواهد داد.

وزیر امور خارجه ژاپن در یک کنفرانس خبری در توکیو اعلام کرد که با پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات آمریکا، تغییری در موضع این کشور در قبال چین ایجاد نخواهد شد.

او گفت: دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا مواضع تند خود در قبال چین را ادامه خواهند داد. بنابرین ما بر این باور هستیم که حتی در دوران بایدن هم تغییرات اساسی در سیاست آمریکا در قبال چین شکل نخواهد گرفت.

آمریکا در دوران دونالد ترامپ فشار‌های جدی بر چین به ویژه در زمینه تجارت و امور اقتصادی وارد کرد. در ژانویه سال قبل دو کشور توافقی داشتند که به موجب آن چین موافقت کرد در سال نخست خرید کالا‌های آمریکایی را تا ۷۶.۷ میلیارد دلار و در سال دوم تا ۱۲۳.۳ میلیارد دلار افزایش دهد.

بعد از آن دونالد ترامپ بار‌ها تاکید کرد که روابط بعدی خود را با چین بر اساس این توافق بنیان خواهد نهاد.

«فانگ زینگ دونگ» کارشناس جامعه شناسی و ارتباطات در دانشگاه «ژی جیانگ» پیشتر گفت: با روی کار آمدن بایدن صنعت فناوری چین راحت می‌شود، اما رقابت اقتصادی بین این دو کشور کم رنگ نخواهد شد.

او ادامه داد: بالاخره، آمریکا قرار است به رقابت عادلانه احترام بگذارد و از نوآوری حمایت کند. با این حال، در زمینه فن آوری پیشرفته، رقابت و تئوری بازی پایان نخواهد یافت و چین و آمریکا در آینده با قابلیت‌های واقعی نوآوری با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

پکن در ماه‌های اخیر مدل جدید «گردش دوگانه» رشد را برای هدایت اقتصاد چین معرفی کرده است، مدلی که در آن به عنوان مثال با صرف میلیارد‌ها دلار برای تشویق صنعت تراشه‌های داخلی، اعتماد به بازار‌ها و فن آوری خارج از کشور کاهش می‌یابد.

دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود تحریم‌های اقتصادی، تجاری و نظامی زیادی را علیه چین اعمال کرد. بسیاری از برنامه‌های اجتماعی و نرم افزار‌های چینی هم از این دسته بودند که ترامپ آن‌ها را خطری برای امنیت ملی دانست.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: