گام‌های مشکوک الکاظمی به‌سمت ریاض

کدخبر: 2365254

رئیس شورای سیاسی نُجَباء، ضمن انتقاد از تعامل غیرشفاف دولت عراق با رژیم سعودی، تصریح کرد که ارزش‌های حاکم بر کشورش اجازه عادی‌سازی روابط بغداد ـ تل‌آویو را نخواهد داد.

رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ضمن ارائه دلایلی، از مخالفت این جنبش با قرارداد اخیر فیمابین بغداد ـ ریاض خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «علی الاسدی» با اشاره به ارزش‌های حاکم بر اندیشه ملت عراق، سازش این کشور با رژیم صهیونیستی را نیز امری غیرممکن توصیف کرد.

وی همچنین تأکید کرد که بین کاندیداهای دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تفاوت چندانی وجود ندارد.

مشروح این مصاحبه در ادامه از منظرتان می‌گذرد:

لطفا نظر خود را درباره قرارداد اخیر میان رژیم سعودی و دولت الکاظمی و اشکالات آن بیان فرمایید.

ما این قرارداد را به چند دلیل نمی‌پذیریم:

اولا؛ به رژیم سعودی هیچ حسن‌ظنی نداریم، زیرا این رژیم برای عراق غیر از تخریب و نابودی چیزی به ارمغان نیاورده است.

ثانیا؛ عربستان بعد از سقوط رژیم دیکتاتوری، از تحولات سیاسی عراق حمایت نکرد.

ثالثا؛ رژیم سعودی در واقعیت هیچ کار مثبتی برای عراق انجام نداده و فقط وعده‌هایی داده است.

رابعا؛ رژیم عربستان طی ۱۷ سال گذشته تروریسم را به کشور ما صادر کرده است.

خامسا؛ دولت کنونی گام‌هایی مبهم و غیرشفاف برمی دارد و این موضوع شک ما را نسبت به چنین توافقاتی برمی‌انگیزد.

سادسا؛ مکان این پروژه استراتژیک در منطقه‌ای است که سود عربستان را تأمین می‌کند، نه عراق.

سابعا؛ این توافقنامه ذخیره آب‌های زیرزمینی استراتژیک عراق را هدر می‌دهد.

و چندین اشکال و نقد دیگر هم به این توافق وارد است.

برخی معتقدند که قرارداد میان سعودی و دولت الکاظمی زمینه‌ساز سازش دولت وی با رژیم صهیونیستی می‌باشد. نظر جنابعالی در این زمینه چیست؟ آیا بغداد به صف سازشکاران مرتجع عرب در برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی می‌پیوندد؟

چنین اراده‌ای بعید نیست، زیرا رژیم سعودی در رأس پروژه عادی‌سازی روابط با اسرائیل در جهان عرب است؛ ولی پیوستن عراق به کشورهای سازشکار، امری بعید است؛ زیرا در عراق اصول و ارزش‌هایی حاکم است که همه اعم از باورمندان به ادیان آسمانی، لاییک‌ها یا افراد تابع هر ایدئولوژی دیگری، به آن ارزش‌ها پایبند هستند.

مردم عراق با اندیشه عدم پذیرش رژیم صهیونیستی پرورش یافته‌اند و عادی‌سازی روابط با وجود این نسل امکان‌پذیر نخواهد بود. زمانی هم که این نسل نباشد، رژیم صهیونیستی نیز در نقشه جهان وجود نخواهد داشت.

هم‌اکنون نقش رژیم سعودی در کشورهای عراق، سوریه، یمن و لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش آنان منفی است و به‌دنبال اجرای اهداف صهیونیستی ـ آمریکایی در منطقه هستند تا ملت‌های آزاد را در برابر اراده استکبار جهانی مجبور به خضوع کنند؛ ولی به یاری خدا و حکمت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) به اهداف خود نخواهند رسید.

نتایج غیرنهایی انتخابات آمریکا مبنی بر انتخاب «جو بایدن» اعلام شده است. آیا به‌نظر جنابعالی فرقی میان ترامپ و بایدن وجود دارد و از جنایات آمریکا علیه مسلمانان در منطقه غرب آسیا کاسته می‌شود؟

ما فرق عمده‌ای بین این افراد نمی‌بینیم، زیرا همه بر اساس رویکرد لابی صهیونیستی در آمریکا عمل می‌کنند. البته درباره عملکردشان قائل به تفاوت‌هایی هستیم.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: