هشدار وال استریت ژورنال درباره خروج آمریکا از افغانستان

کدخبر: 2365633

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی ضمن انتقاد از تصمیم «دونالد ترامپ» برای عقب‌نشینی کامل از افغانستان نوشت که جمهوری اسلامی ایران از خروج کامل آمریکا از افغانستان نفع می‌برد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی از تصمیمات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای پایانی دوران ریاست‌جمهوری وی انتقاد و ابراز امیدواری کرد که تصمیم لحظه آخری ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان عملی نشود.

در مقدمه این گزارش درباره این تصمیم نوشته شده است که بر کسی پوشیده نیست که ترامپ قصد دارد تا کریسمس و در صورت عدم امکان تا ۲۰ ژانویه (اول بهمن و زمان تحویل کاخ ریاست‌جمهوری به جو بایدن)، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و احتمالاً کشورهای دیگر تحت ریاست خود انجام گیرد.

طبق این گزارش، ترامپ بر این باور است که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و کشورهای دیگر، بخش ناتمامی از وعده انتخاباتی ۲۰۱۶ وی برای توقف «جنگ‌های بی‌پایان» است و وی از مشاورانی که برخی اوقات مانع تلاش‌های وی شده‌اند، دلزده است.

ترامپ در تاریخ هفتم اکتبر (۱۶ مهرماه) در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «ما باید اندک شمار باقیمانده زنان و مردان شجاع خود را که در افغانستان خدمت می‌کنند، تا کریسمس به خانه بازگردانیم».

وال استریت ژورنال ادامه داد، مشاور امنیت ملی ترامپ، توییت رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تاکریسمس را نوعی آرزو و رؤیا توصیف کرد اما بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه)، ترامپ، «مارک اسپر» وزیر دفاع وقت آمریکا را که در آن زمان در خصوص عقب‌نشینی از افغانستان هشدار داده بود، اخراج کرد.

هفته گذشته نیز ترامپ «کریستوفر میلر» را بعنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا منصوب کرد که در بیانیه‌ای گفت: «پایان دادن به جنگ‌ها نیازمند سازش و مشارکت است. ما از عهده این چالش برآمدیم، تمام انرژی خود را در این راه صرف کردیم. هم‌اکنون زمان بازگشت به خانه است».

از طرف دیگرف «داگلاس مک گریگور» سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا که بعنوان مشارو میلر منصوب شده است، فردی است که برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تلاش می‌کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به این پیش زمینه‌ها، ادامه داد، توصیه مک گریگور برای خروج آمریکا از افغانستان، توصیه بدی است و زمانبندی آن نیز اوضاع را بدتر می‌کند. چهار هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که رقمی است که ترامپ اوایل سال جاری میلادی به توصیه فرماندهان میدان رزم با آن موافقت کرد.

این گزارش می‌افزاید، تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان در حقیقت حداقل نظامیان مورد نیاز برای حمایت از نیروهای افغانستان در مقابل طالبان و عملیات‌های مبارزه با تروریسم علیه القاعده و داعش هستند.

آنطور که در این گزارش توضیح داده شده است، ترامپ در صدد است ظرف چند هفته، دو هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی را از افغانستان خارج کند که اگر این فرایند به صورت شتابزده انجام گیرد، موجب تضعیف نیروهای افغانستان می‌شود.

طبق این گزارش، خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تضمین کننده حمله مشترک طالبان و داعش به کابل است.

وال استریت ژورنال در پایان گزارش خود با اشاره به تمامی این موارد نتیجه‌گیری کرد که نیروهای آمریکایی در افغانستان از منافع ملی ایالات متحده در مقابل تروریسم حفاظت می‌کنند و در نتیجه خروج آمریکا از افغانستان در حال حاضر به نفع طالبان و گروههای تروریستی خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی همچنین در ادامه نوشت که در صورتیکه آمریکا در حال حاضر نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از کشورهایی خواهد بود که از این هدف نفع خواهد برد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: