درخواست آلمان و فرانسه از بایدن برای همکاری درباره ایران

کدخبر: 2365661

وزرای خارجه آلمان و فرانسه «جو بایدن» را رئیس‌جمهور منتخب خواندند و ابراز امیدواری کردند اروپا و آمریکا بتوانند در دوره او، روابط خود را در حوزه‌های مختلف بهبود بخشند و درباره موضوعات مختلف همکاری کنند. آن‌ها همچنین به ایران اشاره کرده‌اند و گفتند برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، خواستار همکاری آمریکا در یک رویکرد مشترک هستند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان خواستار همکاری با «جو بایدن» برای دستیابی به یک توافق جدید فرآتلانتیک شدند و اعلام کردند کشورهایشان برای این هدف با «جو بایدن» و «کاملا هریس» همکاری خواهد کرد. آن‌ها ضمن رئیس‌جمهور منتخب خواندن بایدن، وی را کسی دانستند که می‌تواند اتحاد ترنس آتلانتیک را ممکن کند.

به گزارش «واشنگتن پست»، دو مقام اروپایی در ادامه ابراز امیدواری کردند آمریکا و روسیه بتوانند توافق استارت نو را برای بعد از فوریه ۲۰۲۱ تمدید کنند. لودریان و ماس در ارتباط با چین هم از دولت احتمالی بایدن خواستند در کنار اروپا برای برخورد موثر با آنچه «جسارت فزاینده» چین خواندند همکاری کنند و در عین حال مسیرهای لازم برای همکاری با این کشور را باز بگذارند.

وزرای خارجه آلمان و فرانسه در ادامه به ایران هم پرداختند و گفتند برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، خواستار همکاری آمریکا در یک رویکرد مشترک هستند. آن‌ها همچنین مدعی شدند این رویکرد برای مقابله با سایر چالش‌هایی که ایران برای امنیت این کشورها و منطقه ایجاد می‌کند، ضروری است.

وزرای خارجه آلمان و فرانسه همکاری با دولت احتمالی بایدن را برای مواجهه با آنچه رفتار مسئله‌ساز ترکیه در شرق مدیترانه و فراتر از آن خواندند هم لازم دانستند.

به گفته این دو مقام اروپایی، اروپا تغییر کرده و مانند گذشته متکی به آمریکا نیست و در حال افزایش توانایی‌های امنیتی و دفاعی خود است. آن‍ها همچنین خواستار همکاری اروپا و آمریکا در زمینه‌های دیگر مثل مسائل تجاری و تعرفه‌ها و مقابله با همه‌گیری کرونا شدند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: