آمریکا رسما از پیمان آسمان‌های باز خارج شد

کدخبر: 2365944

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیشب ۲۱ نوامبر، خروج واشنگتن از پیمان آسمان‌های باز با روسیه را تایید کرد و آمریکا از امروز ۲۲ نوامبر رسما از این پیمان خارج می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیشب ۲۱ نوامبر، خروج واشنگتن از پیمان آسمان‌های باز با روسیه را تایید کرد و آمریکا از امروز ۲۲ نوامبر رسما از این پیمان خارج می‌شود.

پیش از این واشنگتن ضمن اتهام زنی به مسکو مدعی شده بود روسیه مفاد این پیمان را نقض می‌کند. مسکو نیز تمامی اتهامات را رده کرده است.

بسیاری از کشور‌های اروپایی از اقدام ترامپ ابراز تاسف کرده و امیدوارند که کاخ سفید در این مورد تجدید نظر کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اوایل این ماه گفت که مسکو از شرکای خود در این معاهده می‌خواهد تضمین‌های قانونی ارائه دهند که داده‌های پرواز خود را با ایالات متحده به اشتراک نمی‌گذارند. از آن زمان انگلستان، آلمان و فرانسه بار دیگر تعهد خود را به این پیمان اعلام کردند.

در ماه ژوئیه، سرگئی ریژکوف، رئیس مرکز ملی کاهش خطر هسته‌ای روسیه، گفت که آمریکا در حوزه فن آوری‌های مربوط به پیمان آسمان‌های آزاد با یک شکاف تکنولوژیکی ۶-۷ ساله در مقایسه با روسیه مواجه است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز منافع روسیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چون در این صورت قادر به انجام ماموریت‌های بازرسی بر فراز آمریکا نخواهد بود.

توافق امنیتی «آسمان باز» به امضای ۳۵ کشور خارجی رسیده و بر اساس آن کشور‌های عضو متعهد شده‌اند تا در آسمان سایر اعضای این توافق پرواز‌های جاسوسی انجام ندهند. بر اساس این پیمان، کشور‌های عضو می‌توانند برای اطمینان از عدم تلاش سایر کشور‌ها در اشاعه تسلیحات، پرواز‌هایی جاسوسی بر فراز سایر کشور‌ها ترتیب دهند. این پیمان یکی از بزرگترین گام‌های غرب در کنترل اشاعه تسلیحات از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: