تشدید اختلافات در خانواده بارزانی

کدخبر: 2365971

یک منبع آگاه سیاسی اعلام کرد که مجادله کُردها درباره توافق میان منطقه کردستان و ترکیه درباره فروش نفت به آنکارا به مدت ۵۰ سال به بروز اختلاف در داخل خاندان بارزانی منجر شده است.

یک منبع آگاه سیاسی اعلام کرد که مجادله کُردها درباره توافق میان منطقه کردستان و ترکیه درباره فروش نفت به آنکارا به مدت ۵۰ سال به بروز اختلاف در داخل خاندان بارزانی منجر شده است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان از اقدامات «نیچروان بارزانی» داماد و پسرعمویش که در حال حاضر رئیس این منطقه است، ناراضی است و وی را مسئول تبعات امضای توافق با ترکیه و فروش نفت کردستان عراق به مدت ۵۰ سال به قیمتی نمادین در دوران نخست‌وزیری‌اش می‌داند.

به گفته این منبع، مسرور بارزانی خواستار احضار «آشتی هورامی» وزیر منابع طبیعی که به دلیل اطلاع از جزئیات امور و اسرار پرونده نفتی در داخل منطقه کردستان و محتوای توافق با ترکیه به «صندوق سیاه» معروف است، شده است.

وی بدون اشاره به نام هیچ کشوری افزود که به دلیل تشدید اختلافات و عدم توانایی منطقه کردستان در تحویل پرونده نفتی خود به بغداد که یک الزام بر اساس یک توافق قانونی است، بارزانی سفری اروپایی داشت تا شاید راهکاری توافقی برای برون رفت از وضعیت مالی و بحران کنونی اقلیم ایجاد کند.

این در حالی است که دیروز فراکسیون کُردی التغییر در پارلمان عراق از مقامات منطقه کردستان خواست که جزئیات توافق‌نامه‌های نفتی را افشا کنند و از قمار بر روی سرنوشت شهروندان این اقلیم دست بردارند.

این فراکسیون اعلام کرد: «زمان آن فرا رسیده که امور مالی در منطقه کردستان در چارچوب بودجه، ساماندهی شود و توافق‌های محرمانه مربوط به بخش نفت و گار به ویژه توافقنامه‌های غیراعلام شده با ترکیه معروف به «توافق ۵۰ ساله» فاش شود. زمان آن فرا رسیده که حکومت در منطقه کردستان از قمار بر روی سرنوشت مردم ای منطقه و دستاوردهای آنها دست بردارد. زیرا حقوق شهروندان فراتر از بحران آفرینی‌ها و احتکار پول و نقدینگی است.»

تاکنون گزارش‌های متعددی درباره سرمایه‌های میلیارد دلاری و غیرقانونی «مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان و رئیس کنونی حزب دموکرات کردستان عراق از طریق ایجاد مافیا با کمک سایر اعضای خانواده‌اش در رسانه‌ها منتشر شده است و برخی مقامات کُرد نیز ادعا می‌کنند که بارزانی‌ها درآمدهای حاصل از این گذرگاه‌ها و قاچاق نفت را به وزارت دارایی منطقه کردستان نیز تحویل نمی‌دهند بله از طریق ابزارهای غیرقانونی و ریختن پول به حساب‌های شخصی خود در حال ثروت اندوزی هستند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: