روسیه آماده‌ پاسخگویی به خواسته‌های تسلیحاتی عراق

کدخبر: 2366224

وزیرخارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود اعلام کرد که مسکو آماده پاسخگویی به خواسته‌های تسلیحاتی عراق است.

«سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه و «فؤاد حسین» همتای عراقی او، امروز (چهارشنبه)، در کنفرانس خبری مشترک در مسکو حاضر شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزیر خارجه عراق در این کنفرانس گفت که با طرف روس درباره چالش‌های منطقه و اقدام مشترک برای مقابله با آن رایزنی کرده است.

فؤاد حسین در ادامه گفت: «به وضعیت امنیتی عراق و ارتباط آن با کشورهای همسایه پرداختیم. از دولت روسیه برای همکاری با ما برای مبارزه با تروریسم تشکر می‌کنم».

حسین افزود با اعلام اینکه دانشجویان عراقی برای ادامه تحصیل خود به روسیه باز خواهند گشت، افزود: «شرکت‌های روسی در عراق فعالیت دارند. ما به مسئله روابط نظامی پرداختیم».

وزیر خارجه عراق همچنین گفت که وزیر دفاع این کشور به مسکو سفر خواهد کرد و موضوعات نظامی رو مورد بررسی قرار خواهد داد.

شبکه «المیادین» نیز بخشی از این کنفرانس را پوشش داد و نوشت که وزیرخارجه عراق گفته است: «وضعیت سوریه یکی از نقطه‌های مهم گفت‌و‌گوهای ما بود. ما حل و فصل این بحران را بررسی کردیم».

پایگاه خبری «روسیا الیوم» نیز گزارش داد که فؤاد حسین در این کفنراس گفته است:‌ «بر سر خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از عراق در چهارچوب گفت‌و‌گوی راهبردی دوجانبه توافق صورت گرفته است».

در مقابل، وزیر خارجه روسیه گفت: «در زمینه توسعه روابط با عراق جدی هستیم. ما آماده‌ایم به خواسته‌های تسلیحاتی عراق پاسخ دهیم».

سرگئی لاوروف ادامه داد: «ما آماده توسعه همکاری در زمینه آموزش در عراق هستیم. تفاهم‌نامه‌هایی با عراق وجود دارد که در آستانه پایان هستند».

روسیا الیوم نیز گزارش داد که لاوروف در این کنفراس گفته است که تلاش‌های دولت آمریکا برای عاد‌ی سازی روابط برخی کشورهای عربی با تل‌آویو نباید جایگزین راه‌ حل عادلانه مسئله فلسطین شود.

روز گذشته بود که «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد، وزیرخارجه این کشور به دعوت همتای روس خود به مسکو سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که هیأت عراقی با ترکیبی از مسئولان وزارت‌خارجه، نفت،‌ بازرگانی و کمیته روابط خارجی به مسکو خواهد رفت.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: