مسکو: همه طرف‌های برجام باید خویشتن‌دار باشند

کدخبر: 2367162

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه ضمن درخواست برای خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری همه طرفین برجام، گفت در روزهای آینده در تماس‌ها با طرف‌های اروپایی و دیگر طرف‌های برجام همین روند پیگیری خواهد شد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه خواستار خویشتن‌داری همه طرفین برجام شد.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: قصد ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در سایت نطنز چیز مثبتی به وضعیت متشنج پیرامون برجام اضافه نمی‌کند.

معاون «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه افزود: سوال اکنون این است که چه کاری باید برای افزایش شانس بقای برجام و اطمینان از کارهای بیشتر در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ انجام شود.

وی تاکید کرد: لازم است که همه طرف‌ها خویشتن‌داری و مسئولیت نشان دهند. در تماس‌ها با همکاران اروپایی و طرف‌های دیگر به صورت حضوری یا از راه دور درباره این موضوع در روزهای آینده، به همین ترتیب عمل خواهیم کرد.

ریابکوف در ادامه بار دیگر بر موضع روسیه در محکوم کردن ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران تاکید کرد و آن را اقدامی تروریستی خواند که باید عاملانش شناسایی شوند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در پنج گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی و در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.

کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش، دیروز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، ابراز نگرانی کردند.

تروئیکای اروپایی که این روزها چشم به تصمیم دولت جدید آمریکا درباره برجام دوخته، با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز، نقض توافق هسته‌ای است، گفتند: «اگر ایران درباره حفظ فضای دیپلماسی جدی است، باید از توافق تبعیت کند».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: