گوترش: رهبران کشورها «وضعیت اضطراری آب و هوایی» اعلام کنند

کدخبر: 2367430

دبیرکل سازمان ملل متحد از رهبران کشورهای جهان خواست که برای کاهش هرچه سریع‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای «وضعیت اضطراری آب و هوایی» اعلام کنند.

«آنتونیو گوترش» روز شنبه در همایشی که به مناسبت پنجمین سالگرد امضای «توافقنامه آب و هوایی پاریس» برگزار شد، اظهار داشت که رهبران جهان برای کاهش هرچه سریع‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای «وضعیت اضطراری آب و هوایی» اعلام کنند.

وی که از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اینکه جهان با یک وضعیت اضطراری فوق العاده ای روبروست، گفت: «به همین خاطر امروز از تمام رهبران جهان می‌خواهم که تا زمان رسیدن [سطح] کربن به میزان بی خطر، در کشورهایشان وضعیت اضطراری آب و هوایی اعلام کنند».

گوترش همچنین گفت که بسته‌های احیای اقتصادی که در پی شیوع کرونا ارائه شده‌اند، باید فرصتی نیز برای تسریع روند انتقال به آینده‌ای با میزان اندک گازهای گلخانه‌ای فراهم کند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه افزود که «تاکنون اعضای جی - ۲۰ حدود ۵۰ درصد از بسته‌های تشویقی و احیای اقتصادی خود را به بخش‌هایی اختصاص داده‌اند که بیشتر به تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی مربوط هستند تا انرژی‌هایی با میزان پایین [انتشار] کربن. این پذیرفتنی نیست. هزاران میلیارد دلار موردنیاز برای احیای [اقتصادی] ناشی از شیوع کووید -۱۹ پولی است که ما از نسل‌های آینده قرض می گیریم».

گفتنی است که با تشدید پیامدهای طبیعی برآمده از تغییرات آب و هوایی در جهان از وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و پی در پی در غرب آمریکا و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی گرفته تا وزش طوفان‌های شدید و بالا آمدن آب سطح دریاها، فعالان محیط زیست مصرانه از رهبران کشورهای جهان می‌خواهند تا در این زمینه دست به اقدام فوری زنند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: