گروسی: ایران خواستار امنیت و ثبات در سراسر دنیا است

کدخبر: 2367574

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران خواستار امنیت و ثبات در سراسر دنیا است از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای امروز چهارشنبه از خروج دولت آمریکا از برجام انتقاد کرد. او در این مصاحبه همچنین گفته که ایران خواستار امنیت و ثبات در سراسر دنیا است.

گروسی در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفت: «ایران دارد برنامه هسته‌ایش را پیش می‌برد. همان‌طور که می‌دانید، این اتفاق در خلأ رخ نداده، بلکه در چارچوب توافقی انجام می‌شود که در سال ۲۰۱۵ به امضای گروه ۱+۵ رسیده است.»

وی اضافه کرد: «به خاطر دارید که ایالات متحده دو سال پیش، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و ایران در پاسخ به آن تصمیم گرفت به تدریج پایبندی‌اش به این توافق را لغو کند.»

رافائل گروسی گفت: «آژانس بین‌المللی هنوز برای گزارش دادن آنچه در ایران اتفاق می‌افتد در این کشور حضور دارد. آینده تا حد زیادی به این بستگی دارد که کشورهای طرف این توافق در هفته‌ها و ماه‌های بعدی چه تصمیمی بگیرند. اطمینان دارم بعد از روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن، فعالیت‌های تازه‌ای در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و امید دارم عوامل دیگر در کنار هم قرار گیرند تا مذاکره حاصل شود.»

گروسی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه چگونه ایران را به پایبندی به توافق بازخواهد گرداند گفت: «بسیار خوب من فکر می‌کنم طرف‌های مختلف انتظارات مختلفی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد دارند و ما نباید به جای آنها صحبت کنیم.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است او در تحقق این هدف ناکام مانده و ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: