بولتون: پیشنهاد حکومت نظامی «منزجرکننده» است

کدخبر: 2367662

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به پیشنهاد «مایکل فلین» همتای پیشین خود برای برقرار کردن حکومت نظامی در ایالت‌های کلیدی، چنین پیشنهادی را منزجرکننده و غیر قابل باور خواند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» به گزارش‌ها در خصوص برگزاری جلسه میان ترامپ و دستیارانش با حضور «مایکل فلین» و پیشنهاد فلین به رئیس‌جمهور آمریکا درباره استفاده از حکومت نظامی به منظور تغییر نتیجه انتخابات، واکنش نشان داد.

بولتون گفت: این منزجرکننده است. جور دیگری نمی‌شود آن را توصیف کرد، باورکردنی نیست. قطعاً بی‌سابقه است. فکر می‌کنم مهم است که بدانیم این فقط یک روز (عادی) دیگر در دفتر بیضی (دفتر ترامپ) بوده است.

وی افزود: این نظریه وجود دارد که هر چه به بیستم ژانویه (مراسم تحلیف بایدن و پایان دوره ترامپ) نزدیک می‌شویم، وی بدتر می‌شود، اما اینطور نیست این همان رفتاری است که بارها از سوی او تکرار شده است.

بولتون در ادامه درباره پیشنهاد بردن امکانات نظامی به ایالت‌های کلیدی و برگزاری مجدد انتخابات گفت: ببینید بین ناکارآمدی و شرارت تفاوت وجود دارد و درباره ترامپ این بی‌کفایتی است زیرا او برای این کار مناسب نیست. فکر نمی‌کنم او تا حالا قانون اساسی را خوانده باشد؛ اگر هم خوانده پس به وضوح متوجه آن نیست و اگر متوجه هم شده، پس فراموش کرده به همین خاطر است بارها مشاورانش مجبور شده‌اند مانع او شوند و کنترلش کنند.

او در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم از آنجا که تعداد زیادی از اعضای کنگره بخصوص جمهوری‌خواهان در کاپیتال هیل (ساختمان کنگره) حضور دارند، شب خوبی خواهد بود که درباره قانون اساسی و این چرا رئیس‌جمهور نمی‌تواند حکومت نظامی ایجاد کند به صحبت بپردازند.

شبکه «الجزیره» بامداد یکشنبه به نقل از شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد: «ترامپ در جلسه‌ای با تعدادی از مشاوران و متحدان خود، مسئله اعلام حکومت نظامی برای تغییر نتیجه انتخابات را به بحث گذاشته است».

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز بامداد یکشنبه نوشت، دو منبع مطلع می‌گویند ترامپ با تیم خود درباره انتصاب «سیدنی پاول» وکیل پیشین خود به عنوان «مشاور ویژه» برای بررسی تقلب انتخاباتی صحبت کرده است. این دو منبع توضیح دادند که بیشتر مشاوران ترامپ از جمله «رودی جولیانی» وکیل شخصی وی با این ایده مخالفت کردند و هنوز مشخص نیست که رئیس‌جمهور آمریکا این ایده را اجرایی کند.

بر اساس این گزارش، ایده ترامپ برای انتخاب پاول در این سمت، حلقه اطرافیان او را شوکه کرده زیرا پاول بارها به نادرستی و بدون ارائه مدرک، ادعای وقوع تقلب در انتخابات را داشته و تمام شکایت‌هایی که به دادگاه ارائه داده، به دلیل نداشتن ادله کافی رد شده است.

پیشتر مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین رئیس جمهور آمریکا گفته بود باید با استقرار ارتش انتخابات ریاست جمهوری را دوباره برگزار کرد.

فلین در مصاحبه با رسانه راست‌گرای افراطی «نیوز مکس» گفت: «امکان ندارد که بتوانیم [با این نتیجه انتخابات] به عنوان یک ملت پیشرفت کنیم. [ترامپ] باید فوراً دستور دهد تمام این ماشین‌های [رأی‌گیری] را مصادره کنند. اگر او (ترامپ) بخواهد، می‌تواند در ایالت‌های چرخشی از توانایی‌های نظامی استفاده کند و آن‌ها را در این ایالات مستقر کرده و به طور اساسی انتخابات را در هر یک از آن‌ها مجدداً برگزار کند».

فلین در ادامه گفت: «منظورم این است که این کار بی سابقه نیست. برخی طوری درباره حکومت نظامی صحبت می‌کنند که گویی تا کنون اصلاً این کار انجام نشده است. تا کنون ۶۴ بار حکومت نظامی داشته‌ایم. ما روندی در قانون اساسی داریم. به روشنی دراین‌باره روندی در قانون اساسی داریم. باید آن را دنبال کرد».

ترامپ اما در جدیدترین پیام‌های توییتری خود خبر اقدام به حکومت نظامی را جعلی خواند و رسانه‌های عامل انتشار این خبر را متهم کرد که عامدانه و از روی اطلاع اقدام به انتشار گزارش‌های نادرست کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «حکومت نظامی=خبر جعلی. این یکی دیگر از انتشار آگاهانه گزارش‌های نادرست است».

رئیس‌جمهور آمریکا به رغم تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور توسط مجمع گزینندگان (الکترال کالج) و اذعان قانونگذاران ارشد کنگره از قبیل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای این کشور، همچنان اصرار دارد که او در انتخابات پیروز شده و دموکرات‌ها دست به تقلب گسترده و سرقت انتخابات زده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، مسئولان ارشد دولت آمریکا به صورت فزاینده‌ای نگران هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور از قدرت دولتی سوءاستفاده کند تا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را تغییر دهد.

پایگاه خبری «آکسیوس» به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی نوشت: «ترامپ زمان بسیار زیادی را با کسانی می‌گذارند که به نظریه‌پرداز توطئه و شکاک بودن مشهور هستند و به سوءاستفاده آشکار از قدرت، تشویق می‌کنند».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: