بایدن در کمترین میزان محبوبیت؛ لرزش دموکرات‌ها در آستانه انتخابات کنگره

کدخبر: 2375745

محبوبیت بایدن در چندقدمی انتخابات میان‌ دوره‌ای کنگره به ۳۳ درصد یعنی کمترین حد خود در ۲ سال گذشته‌ رسیده‌ است؛ وضعیتی که نه تنها کنگره بلکه انتخابات ۲۰۲۴ را نیز برای رئیس‌جمهوری نامحبوب و سردرگم آمریکا و همچنین حزبش دشوار خواهد ساخت.

«جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا که از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ به طور رسمی کار خود را شروع کرد به دلیل گرفتار شدن در بحران‌های چندوجهی و درهم‌تنیده، تا به امروز همواره با کاهش محبوبیت و مقبولیت اجتماعی مواجه بوده‌ است.

به تازگی نتایج یک نظرسنجی انجام شده از سوی شبکه «فاکس نیوز» انتشار یافت که نشان می‌دهد، بیشتر پاسخ‌دهندگان (۵۴ درصد) اعلام کردند که به شخص دیگری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا رای خواهند داد و فقط ۳۳ درصد آماده رای دادن دوباره به بایدن هستند.

پیش از این نیز نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌داد فقط ۳۸ درصد از مردم آمریکا عملکرد بایدن را به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده تائید می‌کردند؛ این در حالی است که بایدن در همان ماه نخست آغاز به کار یعنی در ژانویه ۲۰۲۱،  محبوبیتی بالای ۵۰ درصد داشت.

 

بایدن در کمترین میزان محبوبیت؛ لرزش دموکرات‌ها در آستانه انتخابات کنگره

 

براساس این نظرسنجی‌ها رتبه مطلوبیت «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور ایالات متحده نیز همانند بایدن (البته نه با آن شدت) همواره سیر نزولی داشته است. برپایه نتایج نظرسنجی که پایگاه آماری «ایستاتیستا» منتشر کرده‌، تا سپتامبر ۲۰۲۲، حدود ۴۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، پاسخ دادند نظر بسیار منفی نسبت به معاون رئیس جمهور دموکرات دارند. در مقابل، ۱۵ درصد گفته‌اند نظر بسیار مطلوب و مثبت نسبت به هریس دارند.

نمودار زیر که برآیند نظرسنجی موسسه «ردفیلد اند ویلتون استراتژی» (Redfield & Wilton Strategies ) است، نشان می‌دهد از اکتبر ۲۰۲۱ یعنی به طور دقیق یکسال پیش، روند کاهش محبوبیت هریس رقم خورده و تاکنون با یک روند ثابت و بدون نوسان ادامه یافته‌ است.

 

بایدن در کمترین میزان محبوبیت؛ لرزش دموکرات‌ها در آستانه انتخابات کنگره

 

مولفه‌های دولت سردرگم و نامحبوب آمریکا

هنوز دولت دموکرات بایدن نیمی از مسیر چهار ساله نخست خود را نپیموده که با انبوهی از بحران‌های خودساخته مواجه شده‌ است؛ بحران‌هایی که پیمودن ادامه مسیر را برای بایدن، هریس و دیگر هم حزبی‌های آنان دشوار خواهد ساخت.

روزنامه «گاردین» خردادماه امسال در گزارشی با عنوان «بایدن با بحران‌های دلهره‌آور وارد کاخ سفید شد اما بر دامنه این بحران‌ها افزوده‌شد»، ضمن بررسی بحران‌های گذشته به چالش‌های جدید پیش روی کاخ سفید پرداخت؛ چالش‌هایی که بر آینده این کشور و نیز طیف دموکرات بی‌تأثیر نیست.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی، مجموعه رخدادهای پرمخاطره در آمریکا از قبیل تیراندازی‌های جمعی، بحران اوکراین، کرونا و تورم، مردم این کشور را نسبت به حکمرانی دولت بایدن و آینده خود به شدت نگران و بدبین کرده‌ است.

۱. تکرار کشتار در جریان تیراندازی‌های جمعی
در ارتباط با تیراندازی‌های جمعی مکرر در آمریکا باید گفت که این وقایع ناگوار همچون اقدام نژادپرستانه در یک سوپرمارکت در شهر «بوفالو» نیویورک و نیز کشتار در دبستان «اووالده» تگزاس- که به کشته شدن ۱۹ دانش‌آموز و معلمان آنها منجر شد- و سپس چندین مورد تیراندازی جمعی دیگر در شیکاگو، جامعه آمریکا را به سیاست‌های دولت بدبین و بی‌اعتماد کرده‌ است.

هر چند برخی ناظران، تلاش اخیر بایدن برای اجرای مجدد قانون محدودیت حمل سلاح پس از سه دهه را موثر و نتیجه‌بخش ارزیابی می‌کردند ولی با تکرار تیراندازی‌های جمعی همچون چندین کشتار در شیکاگو، قانون مزبور ناکارامدی خود را نشان داد.

البته کارشناسان دلیل اصلی خشونت در آمریکا را وجود ۱۲۰ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر می‌دانند که این کشور را به انبار تسلیحات تبدیل کرده‌است. تیراندازی‌های جمعی مکرر حس ناامنی در مردم این کشور ایجاد کرده که برایند آن، افزایش خرید اسلحه برای حفظ امنیت است. افزایش سلاح نیز به تشدید و تداوم خشونت منتهی می‌شود؛ دور باطلی که همواره ادامه می‌یابد و خشونت بازتولید می‌شود.

۲. رتبه نخست آمریکا در مرگ‌ومیر ناشی از کرونا
ایالات متحده در دوره محدود بایدن در جایگاه نخست قربانیان کرونا ایستاد و بیماری کووید -۱۹ در این کشور جان بیش از یک میلیون نفر را گرفت؛ کشوری که خود پیشرو در تولید واکسن‌های مختلف بود اما نتوانست طبق انتظارات عمومی، موفق ظاهر شود و بخشی از کاهش محبوبیت بایدن و دموکرات‌ها از همان زمان رقم خورد.

۳. خروج غیرمسئولانه از افغانستان
بایدن سال گذشته دستور خروج سراسیمه نیروهای کشورش از افغانستان را صادر کرد. اگرچه با این دستور، پایان ۲۰ سال اشغالگری ایالات متحده بر افغانستان رقم خورد اما این اقدام چنان غیرمسئولانه و دارای تبعات فراوان بود که بسیار آن را تاریک‌ترین برگ از کارنامه دولت بایدن می‌دانند.

تصمیم بایدن در مورد افغانستان، محبوبیت او در آمریکا و جهان را تا ۴۰ درصد کاهش داد. تنها ۲۵ درصد مردم آمریکا اقدام دولت بایدن در خروج از افغانستان در شرایط کنونی مورد تایید قرار دادند چرا که فقر، بیکاری، تروریسم، آوارگی و پناهجویی تنها چند نمونه از میراث شوم دولت آمریکا برای مردم کشور جنگ‌زده افغانستان بود.

۴. بحران اوکراین و توفان اقتصادی در غرب

جنگ اوکراین که با تحریک غرب از جمله ناتو، آمریکا و متحدان اروپایی آن از پنجم اسفندماه پارسال کلید خورد، بعد از مدتی روی دیگر خود را نشان داد و آنها را در باتلاقی عمیق فرو برد. سیل تحریم‌های ضدروسی، کمک ‌های هنگفت مالی- تسلیحاتی بازیگران مختلف اروپا و نیز بودجه ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا برای کمک اوکراین نیز تا کنون کارساز نبوده و خود آنها گرفتار توفان اقتصادی شده‌اند؛ موضوعی که موجی از نارضایتی‌ها را حتی در میان حامیان بایدن به راه انداخته‌ است.

اینک تورم در آمریکا به بالاترین حد خود طی چهار دهه اخیر رسیده‌است و خانواده‌های آمریکایی برای تامین مایحتاج اولیه همانند خوار وبار، بنزین و اجاره بها با مشکل مواجه شده‌اند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده برای همه مصرف‌کنندگان شهری (CPI-U) بدون احتساب انرژی و غذا در سپتامبر به ۸.۲ درصد یعنی بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسید. در ماه ژوئن، شاخص کل اقلام به ۹.۱ درصد افزایش یافته‌ بود. همچنین تورم در بخش‌های مسکن، مراقبت‌های پزشکی، بیمه وسایل نقلیه موتوری، وسایل نقلیه جدید، اثاثیه منزل و عملیات و آموزش در طول ماه افزایش یافتند.

 

بایدن در کمترین میزان محبوبیت؛ لرزش دموکرات‌ها در آستانه انتخابات کنگره

 

افزون بر آن شاخص انرژی برای ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر، ۱۹.۸ درصد افزایش یافت که رشد کمتری نسبت به رشد ۲۳.۸ درصدی دوره منتهی به آگوست داشت. ضمن اینکه شاخص مواد غذایی نیز نسبت به سال گذشته ۱۱.۲ درصد افزایش یافته‌است.

در کنار پیامدهای اقتصادی اسفناک مزبور، سرمایه‌گذاران آمریکایی به دلیل مسائلی چون افت ۳۰ درصدی سهام «نزدک»، افت ۲۵ درصدی شاخص «S&P ۵۰۰ » و کاهش ۱۵ درصدی «اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده»، شاهد کاهش پرتفوی خود هستند.

۵. ناکامی در احیای توافق با ایران و  ایجاد تنش‌ در تایوان
علاوه بر موارد بیان شده، دولت بایدن در مسائل دیگر حوزه سیاست خارجی نیز موفقی به دست نیاورد که مذاکرات لغو تحریم‌ها با ایران با هدف احیای توافق از آن جمله بود. دولت بایدن در عمل نشان داد که در مواجهه با ایران در همان مسیری قدم گذاشته که پیشتر «دونالد ترامپ» پیموده بود؛ مسیر تهدید و تحریم.

مداخله‌گری دموکرات‌ها در جریان اختلاف چین و تایوان به طور فزاینده‌ای از محبوبیت این طیف سیاسی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره کاست؛ مداخله‌ای که نگرانی‌ها را نسبت به رویارویی مستقیم چین و آمریکا و در نتیجه شروع جنگ  جهانی سوم افزایش داده‌ بود.

سرنوشت انتخابات کنگره و ریاست جمهوری ۲۰۲۴ چه می‌شود؟

ناکامی بایدن در برابر چالش‌های متعدد پیش‌روی دولت که به سقوط محبوبیت وی منجر شد، سبب شده تا انتخابات میان‌دوره‌ای امسال کنگره از حساسیت فوق العاده برخوردار باشد؛ انتخاباتی که قرار است هشتم ماه نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار شود.

در جریان این انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا به رقابت گذاشته می‌شود، همزمان  نامزدهای احزاب جمهوریخواه و دموکرات برای تصاحب سمت فرمانداری در ۳۶ ایالت آمریکا به رقابت خواهند پرداخت.

تازه ترین نظرسنجی که به صورت مشترک با همکاری شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» و موسسه «یوگاو»(YouGov) صورت گرفته‌ است از افزایش احتمال کنترل مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوری‌خواه خبر می‌دهد. براساس نتایج بدست آمده از این نظرسنجی، چنانچه همین امروز (۱۶ اکتبر برابر با ۲۴مهرماه) انتخابات کنگره در آمریکا برگزار شود، حزب جمهوریخواه ۲۲۴ کرسی و حزب دموکرات ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان را بدست خواهند آورد.

این گزارش می‌افزاید: این درحالی است که در نظرسنجی قبلی پیش بینی می‌شد حزب دموکرات ۲۲۲ کرسی و حزب جمهوریخواه ۲۱۳ کرسی به دست آورند و این وضعیت نشان می‌دهد که کفه ترازو به نفع حزب جمهوری‌خواه سنگینی می‌کند.

نظرسنجی‌ها در حالی جمهوریخواهان را برنده میدان در رقابت‌های میان‌دوره‌ای کنگره معرفی می‌کنند که اکنون حزب دموکرات  ۲۲۰ و جمهوریخواهان ۲۱۲ کرسی را در اختیار دارند.

در مجموع وجود بحران‌های گذشته و افزوده‌شدن بحران‌های جدید نه تنها مردم آمریکا را نسبت به آینده نگران ساخته که از محبوبیت بایدن و طیف سیاسی حامی او نیز به میزان قابل توجهی کاسته‌ است؛ روندی که در صورت تداوم، بی‌تردید انتخابات ۲۰۲۴ را برای دموکرات‌ها به رقابتی دشوار تبدیل خواهد کرد. ضمن اینکه نتیجه انتخابات میان دوره‌ای کنگره می‌تواند چشم‌انداز مبهم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را تا حدی روشن  کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: