کودتای نافرجام «رایشبورگرها» در آلمان

کدخبر: 2375962

کودتای راست‌گراهای افراطی در آلمان با دستگیری مهره‌های اصلی کودتا در نطفه خفه شد

نسیم آنلاین؛ محمد غفاری: روزی یک اشراف‌زاده، یک نماینده سابق مجلس، یک چترباز نظامی بازنشسته و یک همدست روس تصمیم به کودتا در آلمان گرفتند. شخصیت اصلی این کودتا شاهزاده هانریش سیزدهم از خاندان «رئوس» بود. اشتغال اصلی این شاهزاده در حوزه املاک است. رهبر نظامی این کودتا یکی از چتربازان سابق ارتش آلمان بود که سعی در جذب پلیس و نیروهای نخبه ارتش را داشت. رودیگر فون پسکاتوره که روابط خوبی در نیروهای ویژه آلمان (ksk) داشته زمانی فرمانده گردان چترباز 251 بوده‌است. خانم وینکمان نیز یکی دیگر از همدستان این شورا بود. ایشان عضو سابق پارلمان آلمان و قاضی کنونی کشور هستند که بعنوان گزینه وزارت دادگستری دولت هانریش سیزدهم مطرح شدند. با اینکه دولت روسیه رسما وجود هرگونه ارتباطی بین مقامات این کشور با کودتای راست‌گرایان حامی حزب «آلترناتیوی برای آلمان» را رد کرده است اما بسیاری از خبرگزاری‌ها از وجود ارتباط یکی از مقامات روسیه با هانریش سیزدهم خبر داده‌اند.

 گروه راست‌گرای افراطی آلمان که به «شهروندان رایش» شهرت دارند، حدود 20 هزار نفر آلمانی معتقدی هستند که هنوز به بازگشت به دوران اقتدار آلمان ایمان دارند. این گروه که «رایشبورگرها» هم خوانده می‌شوند هنوز خواهان بازگشت به دوران رایش‌های سوم یا دوم هستند. دسته‌ای از این گروه به هیچ وجه تحت انقیاد دولت نمی‌آیند و حتی کارت شناسایی نیز ندارند. این گروه خاص از راست‌گراهای افراطی در همراهی با دیگر راست‌گراها همواره تهدیدی برای دولت آلمان بوده‌اند. راست‌های افراطی گروهی بی‌خطر نیستند و در موارد  متعددی انبارها و کارگاه‌های تولید سلاح این گروه کشف شده و عده‌ی زیادی از این گروه همچنان نیز مسلح هستند. اسناد متعددی از برنامه‌های این گروه برای حمله به افراد شاخص حکومت بعد از دستگیری کودتاچیان به دست دولت آلمان افتاده‌است. در برنامه کودتای اخیر این گروه کوچک صرفا طرح‌هایی برای مسلح شدن و حمله به افراد و مراکز مهم آلمان داشتند که با پیش‌دستی پلیس این خطر رفع شد. جدای از این اکثر تمرکز این حزب روی جذب افراد نخبه نظامی و سیاسی و چهره‌های مشهور متمرکز است.

حزب آلترناتیو آلمان که نماینده راست‌های افراطی می‌باشد، در سال 2013 تاسیس شد و در طی سالیان اخیر به قدرتمندترین اپوزیسون دولت آلمان تبدیل شد. این حزب هم‌اکنون 89 صندلی را در پارلمان آلمان را تصاحب کرده‌است. راست‌های افراطی از حمایت همه احزاب موجود کناره می‌گیرند و علاوه بر حزب مرکل، با دیگر احزاب نیز همراه نمی‌شوند. در سال 2015 که آنگلا مرکل قوانینی جدید را برای پذیرش مهاجر به شکلی بسیار آسان‌گیرانه تصویب کرد، حزب آلترناتیو آلمان بخاطر سوگیری نسبت به اسلام به این قانون اعتراض کرد. بسیاری از مهاجران از خاورمیانه به آلمان رفته بودند و مسلمان بودند. این حزب اعتقاداتی افراطی در مورد متضاد بودن اسلام با روح آلمانی دارد. بعد از برگزیت نیز انگلیسی‌ها با تحریک این حزب تلاش می‌کنند آلمان را نیز به سرنوشت خودشان هدایت کنند. این اقدام انگلیس با برخورد تند مرکل مواجه شد، زیرا جدایی از اتحادیه اروپا را به صلاح آلمان نمی‌داند.

تا کنون دست‌کم ۲۵ تن از اعضا و طرفداران این گروه راست افراطی بازداشت شده ‌اند و نیروهای امنیتی آلمان از احتمال بازداشت تعداد افراد بیشتری طی روزهای آینده در رابطه با این پرونده خبر داده‌اند. پلیس آلمان در عملیات‌های متعددی تلاش کرد تا این گروه را از بین ببرد. در بازداشتی‌های این عملیات، یکی از معروف‌ترین آشپزهای آلمان که که پدر نامزد «دیوید آلبا» ستاره تیم فوتبال «رئال مادرید» است، دستگیر شد. این فرد بعنوان تامین‌کننده‌ی غذای ارتش رایش معرفی شده بود.

با اینکه اقدامات این حزب برای «کودتای پیرمردها» که در فضای مجازی با تمسخر مردم همراه شده‌بود در نطفه خفه شد اما مناسبات سیاسی آلمان تا سال‌ها متاثر از این حزب و ایده‌های این حزب باقی می‌ماند. دولت مستقر در آلمان با تهدیدهایی مثل این حزب و حامیان داخلی و خارجی آن در حالی مواجه می‌شود که با اعتراضاتی متوجه به بحران نفت نیز مواجه ‌است.

ارسال نظر: