مذاکرات آذربایجان در مورد گذرگاه لاچین

کدخبر: 2376100

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با دستیار وزیر خارجه آمریکاپیرامون وضعیت گذرگاه لاچین که مسیر اتصال قره‌باغ به ارمنستان است، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک گفت‌وگوی تلفنی میان جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و کارن دانفرید، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا انجام شد. طی این مکالمه، بایراموف بیانیه‌هایی مبنی بر اینکه مسیر ارمنستانی‌ها "مسدود شده" و یا در نتیجه انسداد گذرگاه لاچین، "وضعیت بد بشردوستانه" ایجاد شده است را "کاملا بی‌اساس" خواند.

براساس این بیانیه، بایراموف همچنین بر تعهد کشورش نسبت به "مذاکرات و تلاش‌های صلح" در این منطقه تاکید کرد.

از طرفی، وزارت امور خارجه ارمنستان عنوان داشت: آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با کارن دانفرید وضعیت بشردوستانه‌ای که هر روز "بدتر" می‌شود را مطرح کرد؛ وضعیتی که در نتیجه مسدود سازی گذرگاه لاچین از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ – گذرگاهی که تنها مسیر اتصال قره‌باغ با ارمنستان و دنیای بیرون است – ایجاد شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز در این خصوص اظهار کرد: استقرار نیروهای حافظ صلح شورای امنیت سازمان ملل در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ تنها در صورت اجماع هر دو طرف درگیری‌ها (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) امکان‌پذیر است.

وی افزود: دائما تماس‌هایی در تمامی سطوح انجام می‌شود و قطعا این موضوع در دستور کار است. با این حال، مشخص است که استقرار این نیروها تنها در صورت رضایت هر دو طرف امکان‌پذیر است.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ کوهستانی است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "بوم‌شناس" می‌نامند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلح‌بانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دوسوی این گذرگاه حرکت کنند.

ارسال نظر: