حقابه هیرمند طبق معاهدات بین المللی لازم الاجراست

کدخبر: 2376695

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تامین امنیت مرزها و ‌حقابه هیرمند طبق معاهدات بین‌المللی لازم الاجراست و انتظار ما از هیأت حاکمه افغانستان رعایت حق همسایگی است.

نسیم آنلاین: شهریار حیدری در بازدید از چاه نیمه‌های سیستان با اشاره به نظارت میدانی هیات اعزامی کمیسیون از مرزهای سیستان و بلوچستان اظهارداشت: ۲ کشور ایران و ‌پاکستان در مورد مرزهای مشترک دغدغه هایی دارند اما امروز تنها جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت در این مرزها فعال بوده و اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: خوشبختانه مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از نیروهای شجاع و مقتدر برخوردار است و دستگاه‌های همکاری اطلاعاتی، ارتش و ‌سپاه جمهوری اسلامی ایران ‌هم در مرزها اقدامات شایسته‌ای را انجام داده است.

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم آبی در سیستان و بلوچستان گفت: آب آشامیدنی پنج شهرستان سیستان از حفر چاه نیمه‌ها تامین می‌شود که ‌ما در این سفر از آنها بازدید کردیم. پیش از این هم کمیسیون امنیت ۲ ماه پیش نشستی را با حضور همه دستگاه‌ها اعم از وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و امور خارجه و همچنین نمایندگان سیستان و ‌بلوچستان برگزار و در سه حوزه ورود کرد.

وی تصریح کرد: اجرای پروتکل ها و معاهده هیرمند که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان در کابل منعقد شده باید اجرا شود، و نظام بین الملل بر پایه همین معاهدات بنا شده بنابراین آب هیرمند هیچ زمانی نباید بر روی کشور ما بسته شود، متاسفانه مدتی است که آب قطع شده و ‌چاه نیمه ها که آب آشامیدنی منطقه را تامین می‌کنند، دچار تنش آبی شدند.

افغانستان نباید در تامین حقابه هیرمند کوتاهی کند

رئیس کمیته دیپلماسی آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هیات حاکمه کشور همسایه افغانستان باید نسبت به تامین حقابه هیرمند اقدام کند و نباید هیچ کوتاهی در این زمینه داشته باشد.

مرتضی محمودوند اظهارداشت: بحران آب در کل کشور موضوع حائز اهمیتی است، این موضوع به طور ویژه در استان سیستان و ‌بلوچستان مشهود است، مردم این سرزمین سالهاست که از این ‌موضوع رنج می برند.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به سیستان وبلوچستان و موضع جدی ایشان درباره تامین حق‌آبه هیرمند، افزود: مواضع اخیر هیات دولت بر کمبود آب در این منطقه صحه می گذارد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با توجه به اهمیت موضوع امنیت آب، اقداماتی را در دستور قرار داده است.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: دستگاه های آب شیرین کن نیز باید در این استان مستقر شود، همچنین باید توجه داشت که چاه‌های سطحی به طور موقت می‌توانند مشکل مردم را رفع کنند، بنابراین حفر چاه های ژرف باید مورد توجه مسوولان ملی و استانی قرار گیرد و در این زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی تصریح‌کرد: انتقال آب از دریای عمان نیز در دستور کار است و باید مورد توجه جدی تر قرار گیرد تا مساله بحرانی آب به طور کامل حل شود.

ارسال نظر: