سه روایت از آنچه در اشرف 3 گذشت

کدخبر: 2377024

بررسی سه روایت موجود درباره ماهیت اتفاقات رخ داده بین پلیس آلبانی و مجاهدین خلق؛ معامله ایران و غرب، مسئله امنیتی داخلی در آلبانی، یا پروژه فریب ایران؟

نسیم‌آنلاین؛ پویا جادی: دیروز مصادف با سه‌شنبه 30 خرداد 1402 پلیس آلبانی در اقدامی بی سابقه به کمپ اشرف3 در این کشور حمله کرد و در طی این اتفاق یک نفر از اعضای سازمان تروریستی منافقین به هلاکت رسید. اما سوال این است که دیروز در آلبانی چه گذشت و علت حمله پلیس به مجاهدین خلق چه بود؟

روایت‌ها

در روایت‌های مختلفی که از حوادث روز گذشته مطرح شد چند سناریو وجود دارد که برای سنجش آنها بایستی به اندک تصاویر و ویدئوهای نادری از درون کمپ اشرف 3 که دیروز از حوادث کمپ از سوی رسانه‌های محلی آلبانیایی و اکانت‌های طرفدار این سازمان تروریستی منتشر شد و بیانیه‌های دولت آلبانی و منافقین بسنده کرد.

در روایت اول که بیشتر از سوی تروریست‌های کمپ اشرف و برخی رسانه‌های دولتی ایران مطرح می‌شود نشان از توافق و معامله احتمالی بین جمهوری اسلامی ایران و غرب به رهبری آمریکا دارد و حمله و گوشمالی پلیس آلبانی به کمپ را امتیازی معرفی می‌کنند که دولت آمریکا به عنوان حسن نیت به ایران داده است. در این روایت اشاره به مذاکرات در جریان دولت و همچنین تماس مکرون به رئیس جمهور ایران می‌شود و از لغو همایش سالانه سازمان توسط پلیس فرانسه نیز به عنوان دستاورد دیگر ایران در مذاکرات با طرف غربی در روزهای گذشته یاد می‌شود.

روایت دوم روایت اول را دستاوردسازی برخی از جریانات نزدیک به دولت معرفی می‌کنند و حمله به مقر منافقین را عملیات مستقل دستگاه امنیتی و قضایی کشور آلبانی برای تهدید و اخطار به سازمان می‌دانند. در این روایت عملیات پلیس آلبانی را با دستگیری مریم رجوی در سال 2003 در فرانسه مقایسه کرده و این اقدام پلیس فرانسه نیز به دلیل جلوگیری از گسترش باند خلافکاری و تروریستی سازمان در کشور فرانسه بود که دست در اقدامات خطرناکی داشت که سیستم قضایی و پلیس این کشور را درگیر کرده بود. این احتمال وجود دارد که مقامات قضایی و امنیتی آلبانی نیز از اقدامات منافقین در خاک خود احساس خطر کرده و قصد محدود کردن آنها به منظور حفظ امنیت خود را داشته باشند. اشاره به کشف پهپاد و دستگاه‌های الکترونیکی و وسایل هک سایبری در بیانیه وزارت کشور آلبانی نیز نشان از این واقعیت دارد که حضور چند هزار تروریست آموزش دیده منافقین در آلبانی می‌تواند برای این کشور نیز خطر آفرین باشد.

در روایت سوم اما عملیات دیروز پلیس آلبانی را تلاشی برای فریب ایران در روند مذاکرات بین ایران و آمریکا می‌دانند و این اقدام را تله منافقین و دستگاه‌های امنیتی غربی برای پیشبرد مذاکرات با ایجاد امتیازات مصنوعی می‌دانند و کشته شدن عضو سرشناس سازمان در درگیری دیروز بین پلیس و منافقین را در راستای این عملیات فریب می‌دانند. فریبی که در این روایت می‌تواند غیر منطقی به نظر برسد اما با نگاه با حوادث 2003 فرانسه به این نکته پی می‌بریم که خودسوزی و خودکشی اعضای سازمان برای فشار به دولت فرانسه را می‌توان شاهدی بر این ادعا در نظر گرفت. کشته سازی یا حتی خودکشی ایدئولوژیک از پدیده‌هایی است که در سابقه سازمان وجود دارد و هیچ حرکتی از این گروه تروریستی در جهت پیشبرد منافع سازمانی آن بعید نیست. همانگونه که همکاری با صدام، طلاق ایدئولوژیک، ازدواج ایدئولوژیک، خودکشی با سیانور و حمله انتحاری در سابقه این سازمان تروریستی وجود دارد.

بحث دیگر در بررسی روایت‌های مطرح شده بررسی سطح و میزان درگیری رخ داده بین پلیس و اعضای سازمان است. به استناد صحبت‌های اعضای سازمان با رسانه‌های محلی آلبانیایی می‌توان گفت که حمله پلیس اعضای این سازمان را دچار شوک کرده و آنها را در وضعیت استرس و اضطراب قرار داده است. سراسیمگی اعضای کمپ نیز در ویدئوها مشخص است و طبق ویدئویی منتشر شده که با استفاده از پهپادهای پلیس آلبانی گرفته شده است  برخی از منافقین مشغول به سوزاندن برخی اسناد خود هستند که نشان از غافلگیری آنها دارد.

منابعی نیز علت کشته شدن عبدالوهاب فرجی با اسم سازمانی برادر افشین را تلاش او برای ممانعت و جلوگیری از کار پلیس ضد تروریسم با کشیدن اسلحه و درگیر شدن با آنها عنوان کرده‌اند اما با نگاه به ویدئو و تصاویری از وی بر روی تخت درمانگاه و در حال انتقال به مرکز درمانی اثری از خونریزی در بدن وی مشاهده نمی‌شود و به غیر از چند زخم بر روی صورت اثر دیگری از جراحت در بدن وی مشخص نیست و وجود ماسک اکسیژن بر روی صورت او در مرکز درمانی سناریوی تنگی نفس و خفگی او در اثر استنشاق اسپری فلفل یا گاز اشک آور را تایید می‌کند که نشان از رد سناریوی درگیری مسلحانه وی با پلیس آلبانی دارد. البته علت مرگ وی همچنان می‌تواند خودزنی مجاهدین باشد و برای مشخص شدن علت دقیق مرگ او باید منتظر گزارش کالبد شکافی بود که مشخص نیست انجام می‌شود یا خیر.

نگاه به بیانیه وزارت کشور آلبانی و بیانیه سازمان نیز می‌تواند حوادث کمپ اشرف 3 را روشن کند. در بیانیه دولت آلبانی آمده که پلیس این کشور با حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم به کمپ حمله کرده و حکم بازرسی این کمپ در شهر دوروس آلبانی را این دادگاه صادر کرده است. علت اصلی این اقدام نیز نقض توافق 2014 این سازمان با دولت آلبانی با انجام اقدامات تروریستی و سایبری علیه کشورهای خارجی عنوان شده است.

در مقابل نیز بیانیه منافقین علت وقایع دیروز را معامله دولت آلبانی با دولت ایران عنوان کرده و در واکنشی تند و خصمانه با اشاره به درخواست عضویت دولت آلبانی در اتحادیه اروپا و در صف قرار داشتن این کشور حوره بالکان برای پیوستن به اتحادیه اروپا خواستار تنبیه این کشور توسط کشورهای اروپایی و آمریکا شده است.

در کنار این موارد باید توجه داشت که قطعی بودن هر یک از روایت‌های مطرح شده هنوز ممکن نیست و با گذر زمان وضعیت مشخص خواهد شد و با قاطعیت نمی‌توان مدعی اطلاع کامل از وقایع 30 خرداد 1402 در کمپ اشرف 3 شد.

 

ارسال نظر:
  • ناشناس

    روایتی هم هست که میگه گوشمالی مجاهدین برای تن دادن آنها به پیشرویی سلطنت طلبها و بهایی بود تا اپوزیسیون ذیل پهلوی متحد بشه