حزب‌الله کجای ماجرا قرار دارد؟

کدخبر: 2378337
خبرنگار:

حزب‌الله این ملاحظه را دارد که باید شرایط منطقه‌ای لبنان را در نظر بگیرد و امنیت این کشور را برهم نریزد. از طرفی حزب‌الله خود را جزوی از مقاومت منطقه می‌داند و نمی‌تواند نسبت به تحولات غزه بی‌تفاوت باشد اما می‌خواهد با احتیاط پیش برود و با نیروهای مقاومت فلسطینی تقسیم‌کار انجام دهد اما اگر اسرائیل به طور مستقیم وارد درگیری با حزب‌الله شود، مجبور به واکنش گسترده خواهد شد.

در قسمت دوم برنامه‌ی «اتاق وضعیت» محمد خواجویی، کارشناس مسائل غرب آسیا راجع‌ به سخنرانی رهبرانقلاب درباره عملیات طوفان‌الاقصی و شرایط فعلی غزه به ارائه‌ی تحلیل پرداخت. این ویژه برنامه به همت اندیشکده جریان و با کمک خانه اندیشه ورزان و متمرکز بر مسئله‌ی فلسطین و اتفاقات اخیر ضبط و منتشر می شود. 

خواجویی در مورد صحبت‌های رهبری معتقد است؛ هدف نیروهای مقاومت ضربه زدن به ساختار امنیتی اسرائیل بود و در این عملیات کاملا به هدف خود رسیدند و اشارات رهبری نیز در مورد اهداف عملیات ناظر به همین موضوع بود. مورد بعدی تاکید رهبری بر این بود که عملیات توسط نیروهای مقاومت انجام شده و ایران نقش میدانی در این عملیات ندارد. این صحبت‌های رهبری پاسخ به کسانی بود که در روزهای اخیر نقش ایران را در این عملیات پررنگ خوانده بودند.

در بخش دیگری از صحبت‌های رهبری شاهد انتظار و خواسته ایشان از کم شدن تنش‌های فلسطین بود. تحلیل خواجویی در این مورد این است که هدف محدود کردن و ضربه زدن به اسرائیل است اما از سوی دیگر اسرائیل خواهان درگیری و جنگ منطقه‌ای است و این موضع‌گیری رهبر ایران، بهانه‌ای به دست او نمی‌دهد.

حزب‌الله کجای ماجرا قرار دارد؟

بخش دیگری از گفتگو با محمد خواجویی در مورد اتفاقات اخیر از منظر حزب‌الله لبنان بود. او به تحولات چند روز اخیر و ماجرای درگیری‌های میدانی میان اسرائیل و حزب‌الله می‌پردازد و این احتمال که ممکن است درگیری‌ها بیشتر شود. از سال ۲۰۰۶ که جنگ ۳۳ روزه اتفاق افتاد، نوعی توازن بین دو طرف ایجاد شد و باعث شکل‌گیری راهبردهای جدیدی شده زیرا در طول سال‌ها به دو طرف ثابت شده که تبعات درگیری برای هر دو طرف سهمگین است.

خواجویی می‌گوید: «حزب‌الله این ملاحظه را دارد که باید شرایط منطقه‌ای لبنان را در نظر بگیرد و امنیت این کشور را برهم نریزد. از طرفی حزب‌الله خود را جزوی از مقاومت منطقه می‌داند و نمی‌تواند نسبت به تحولات غزه بی‌تفاوت باشد اما می‌خواهد با احتیاط پیش برود و با نیروهای مقاومت فلسطینی تقسیم‌کار انجام دهد اما اگر اسرائیل به طور مستقیم وارد درگیری با حزب‌الله شود، مجبور به واکنش گسترده خواهد شد. همچنین اگر وضعیت غزه به نحوی وخیم شود که نیروهای مقاومت درحال از بین رفتن باشند، باز هم حزب‌الله مجبور به درگیری خواهد شد اما تا الان فعالیت حزب‌الله صرفا برای حواس‌پرتی و ملتهب کردن مرزها بوده است.

کری‌ خوانی‌های پوشالی اسرائیلی‌ها

بعد دیگری از اتفاقات اخیر فلسطین که در اتاق وضعیت بررسی شد؛ صحبت‌های نتانیاهو و احتمال حمله موشکی گسترده و جنایات علیه غزه بود. برای ارزیابی بهتر خواجویی حجم ضربه به اسرائیل را شرح می‌دهد: «اسرائیل سال‌ها مسائل امنیتی را مرکز ثقل خود می‌دانست و اینبار به آن صدمه خورد. این موضوع در داخل اسرائیل تبعاتی داشته و در ثبات اسرائیل و تصویر جهان از آن موثر است. درواقع  این اتفاق انگیزه منطقه را برای مبارزه با اسرائیل بیشتر کرده است پس مقامات اسرائیل تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا این تصویر مخدوش شده را اصلاح کنند و تنها کاری که می‌توانند بکنند حمله‌های شدید و صحبت‌های روحیه بخش از سوی مقامات اسرائیلی است. تحلیل خواجویی این است که درگیری در منطقه فلسطین باقی خواهد ماند زیرا اسرائیل در شرایط فعلی توان جنگ در چندین نقطه را ندارد. همچنین آمریکایی‌ها علاقه‌ای به منطقه‌ای شدن جنگ ندارند و برای جنگ فراتر با او همکاری نخواهند کرد. بنابراین در شرایط فعلی اکثر اقدامات اسرائیل بعد روانی دارد زیرا می‌خواهد خود را سرپا و قدرتمند نشان دهد.

ارسال نظر: