آیا حماس تنها مانده است؟

کدخبر: 2378551
خبرنگار:

عدم ورود حزب‌الله لبنان به جنگ تمام عیار با اسرائیل این شائبه را به وجود آورده است که حماس در این میدان تنها گذاشته شده است. اما آیا این گزاره صحت دارد؟

نسیم‌آنلاین: از روز 7 اکتبر تا به امروز تمامی طرف‌های درگیر در جنگ غزه تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از این حمله بی خبر بوده است. ادعایی که توسط مقامات اسرائیل و آمریکا نیز تایید شده است و آنها بارها اعلام کرده‌اند که شواهدی بر دخالت و طراحی حمله از سوی ایران وجود ندارد. با توجه به این نکته و نحوه واکنش مقاومت تا به امروز این سوال ایجاد شده است که آیا حماس تنها مانده است؟

وضعیت پسا هفت اکتبر

تقریبا پس از 48 ساعت از آغاز عملیات طوفان الاقصی که با غافلگیری دستگاه‌های عریض و طویل امنیتی صهیونیست‌ها همراه بود بالاخره ماشین جنگ صهیونیست‌ها به راه افتاد و شروع به انتقام گیری از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غزه 2 میلیون نفری کرد. پس از قطع آب و برق این باریکه پر تراکم و بستن گذرگاه رفح، صهیونیست‌ها دست به بمباران فرشی غزه زده و حتی به بیمارستان‌ها و مدارس نیز رحم نکردند تا شرایط را برای نیروی زمینی مجهز اما تحقیر شده خود آسان کنند. مجموع این حوادث منجر به فشاری بی سابقه بر نوار غزه و جنبش حماس شد. به نحوی که بسیاری از مقامات صهیونیست خواستار کوچ اجباری فلسطینیان به سمت صحرای سینا و نابودی کامل حماس و رزمندگان آن به وسیله‌ی تانک‌های مرکاوا شدند. خواسته‌ای که با وجود وعده‌های فراوان تا کنون چندان عملی نشده است و صهیونیست‌ها تنها موفق به پیشروی محدود و پر تلفات در نواحی شمال نوار غزه شده‌اند.

پیش از این حزب الله لبنان تهدید کرده بود که در صورت آغاز حمله زمینی به غزه و تلاش برای پاکسازی قومی این باریکه دو میلیون نفری وارد جنگ با اسرائیل خواهد شد و با گشودن جبهه‌ای جدید در شمال سرزمین‌های اشغالی دروازه‌های جهنم را به روی ارتش و شهرک نشینان اسرائیلی باز خواهد کرد. این ادعا منجر به فرار گسترده شهرک نشینان صهیونیست به سوی شهرهای ساحلی سرزمین اشغالی مانند تل‌آیو و حیفا شد و در نتیجه آن ظرفیت تمامی هتل‌های این شهرها تکمیل شد. منتها با آغاز حمله زمینی اسرائیل بسیاری منتظر بودند که در سخنرانی سید حسن نصرالله در جمعه گذشته شاهد اتفاقی عجیب مانند 33 روزه  باشند که در پخش زنده سخنرانی سید حسن نصرالله ناوچه اسرائیلی در ساحل لبنان مورد هدف موشک قرار گرفت و در آتش سوخت. اما در واقع چنین نشد!

پس از این اتفاق این شائبه به وجود آمد که محور مقاومت اسلامی به رهبری ایران حماس را با صهیونیست‌ها تنها گذاشته است. ادعایی که به نظر به صورت احساسی مطرح می‌شود و سندی برای ارائه نشده است.

از واقعیت میدان نبرد تا فانتزی کودکانه

انتظار حمله پیش‌دستانه مقاومت به اسرائیل بیشتر از سوی افرادی مطرح می‌شود که ارزیابی دقیقی از وضعیت فعلی میدان نبرد و وضعیت سیاسی یک سال گذشته رژیم و همچنین وضعیت نیروهای حزب الله لبنان ندارند. قطعا حزب الله لبنان نسبت به حماس خطر بزرگتری برای اسرائیل و موجودیت آن به همراه دارد و در صورت پیوستن نیروهای سوری و عراقی به آنها در جبهه‌ای موازی می‌توانند به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شوند اما باید در نظر داشت که اسرائیل تنها نیست!

رژیم صهیونیستی حمایت مجموعه‌ای از قدرت‌های غربی را در اختیار دارد و تنها در یک قلم آمریکایی‌ها هزینه بمباران غزه و همچنین موشک‌های تامیر گران قیمت گنبد آهنین را از بودجه عمومی مردم آمریکا متقبل شده‌اند. این را در کنار سایر کمک‌های نظامی، سیاسی، بین المللی و اقتصادی از این رژیم قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که مقاومت تنها با ارتش اسرائیل درگیر نخواهد شد و باید با مجموعه‌ای از کشورهای غربی تقابل کند.

تقابلی که باید برای آن آمادگی لازم را داشت و در دام طراحی دشمن نیافتاد. برای مثال از آغاز جنگ غزه تا به امروز تنها ایالات متحده آمریکا چند ناوگان خود شامل دو ناو هواپیمابر، یک ناو بالگردبر، یک زیر دریایی و همچنین ناو سر فرماندهی خود به همراه چندین ناو پشتیبانی و رزمی و اطلاعاتی را به منطقه مدیترانه شرقی و در نزدیکی ساحل سرزمین‌های اشغالی مستقر کرده است. این ناوگان به همراه ناوگانی که قرار است در منطقه خلیج فارس مستقر شوند همگی نشان از آمادگی صد درصدی آمریکایی‌ها برای محافظت از اسرائیل دارد. و این آمار بدون احتساب حضور نظامی کشورهایی مانند فرانسه و بریتانیا است. شاید بهتر است برای درک بهتر از وضعیت به سخنان سید حسن نصرالله ارجاع دهیم که در سخنرانی جمعه به تهدید ناوگان دریایی آمریکا پرداخت و این تهدید در پاسخ به تهدیدات مکرر طرف آمریکایی بود. بنابراین خطر تضعیف جبهه مقاومت در صورت حمله عجولانه و پیش‌دستانه وجود دارد.

در وهله بعدی باید به شرایط داخلی لبنان نیز توجه داشت. بی دولتی چند ساله، تورم بالا، بیکاری و بحران تشکیل دولت در این کشور مقاومت لبنان را تحت فشار قرار داده است. فشارهایی که در چند ماه گذشته افزایش یافته و حتی در مواردی تبدیل به نزاع مسلحانه نیز شده است. حمله تروریستی تک تیرانداز نزدیک به مخالفان حزب الله به تجمع طرفداران حزب در سال گذشته در مقابل دادگاه و یا درگیری چند وقت اخیر در محله مسیحی نشین لبنان که منجر به واژگونی کامیون سلاح حزب الله و شهادت یکی از رزمندگان این گروه شد، همگی نشان از وضعیت ملتهب و وخیم جامعه لبنان دارد.

در کنار حزب الله نیز سوریه قرار دارد که عملا بازدارندگی خود در مقابل حملات هوایی رژیم را از دست داده است و تقریبا هر هفته مورد حملات رژیم قرار می‌گیرد بدون اینکه پاسخ مناسبی بدهد. به نظر حزب الله لبنان در شرایط ایده آل خود قرار ندارد اما آیا حماس را تنها گذاشته است؟

حزب الله از 1982 در حال جنگ است

اینکه برخی بگویند حزب الله لبنان مقاومت اسلامی فلسطین را تنها گذاشته است حرف درستی نیست. از ابتدای حمله جدید به غزه تا به امروز حزب الله لبنان بیش از 60 شهید داده است و این آمار روز به روز بیشتر می‌شود.

حزب الله از آغاز جنگ تا به امروز چه در جنگ رسانه‌ای و چه در حوزه نظامی کمک زیادی به فلسطین ارائه داده است. درگیر کردن چند لشکر صهیونیست در شمال و همچنین تخریب روحیه سربازان رژیم با پخش تصاویر هدف قرار گرفته شدن آنها در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی همگی نشان از عملکرد هوشمندانه حزب الله دارد. سخنرانی سید حسن نصرالله در روز جمعه نیز بخشی از جنگ رسانه‌ای و روانی حزب الله بر علیه صهیونیست‌ها بود که باعث شد تا شدت حملات زمینی اسرائیل به شمال غزه کاهش یابد و تا کنون چند لشکر در شمال سرزمین‌های اشغالی را در حالت آماده باش نگه داشته است.

سخنرانی‌هایی که ادامه دار است و قرار است تا در شنبه آینده نیز برقرار باشد و این امر نشان می‌دهد که هدف حزب الله حفظ فشار بر روی رژیم صهیونیستی است تا فرصت پاکسازی قومی در غزه را پیدا نکند و دائم نگران پشت سر خود باشند. همین امر باعث شد تا آمریکایی‌ها اقدام به ارتباط گیری با واسطه با حزب الله کرده و اقدام به تهدید آنها کنند تا اندکی از فشار این گروه بر اسرائیل کاهش دهند اما ورود یمن به جنگ با اسرائیل و هدف قرار دادن پایگاه ‌های آمریکا در عراق و سوریه معادلات پنتاگون را بر هم زد و آنها را از گسترده شدن دامنه جنگ ترساند. به خصوص در شرایط فعلی که قیمت نفت افزایشی شده و جنگ اکراین نیز از اولویت افکار عمومی جهان کنار رفته است و خطر چین همچنان بر تایوان سایه افکنده است. ورود یمنی‌ها به جنگ با اسرائیل وضعیت را برای نتانیاهو و دولتش که در بدترین روزهای سال شوم خود قرار دارند بسیار بدتر کرد.

سال سیاه صهیونیست‌ها

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که طولانی شدن روند جنگ، آمار تلفات غیرنظامیان فلسطینی را بالا می‌برد اما به موازات آن عمر دولت راستگرای افراطی نتانیاهو کاهش می‌یابد. نتانیاهو که از ابتدای سال 2023 میلادی با بحران سیاسی به دلیل طرح اصلاحات قضایی رو به رو بود پس از عملیات طوفان الاقصی با موج جدیدی از انتقادات رو به رو شده است. غافلگیری دستگاه‌های امنیتی رژیم و همچنین تلفات بالا و نداشتن برنامه‌ای برای آزاد سازی اسیران صهیونیست در غزه و به جای آن بمباران وحشیانه غزه که انتقاد شدید افکار عمومی جهان را برانگیخته کارنامه یک ماه گذشته دولت فعلی اسرائیل بوده است و این عملکرد در حالی رقم خورده که قبل از این نیز صهیونیست‌ها درگیر بحران سیاسی  و قضایی بی سابقه ای بودند و در این شرایط طولانی شدن جنگ به زیان آنها تمام می‌شود. تا کنون نیز اقتصاد رژیم به دلیل زیر سوال رفتن امنیت و موجودیت آن زیان گسترده‌ای دیده و فرار سرمایه از تل‌آویو شدت گرفته است. آسیب‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و حتی بین المللی رژیم آنها را در بحران قرار داده است و در این شرایط حمله پیش‌دستانه مقاومت لبنان به رژیم می‌تواند برگ برنده‌ای باشد برای لابی صهیونیستی تا جنگ گسترده رسانه‌ای بر علیه مقاومت راه انداخته و با تکرار دروغ‌هایی مانند سر بریدن چهل کودک توسط حماس یا ساختن 11 سپتامبری دیگر افکار عمومی جهان را متاثر کرده و مجوز جنگی دیگر برای سربازان ناتو در خاورمیانه صادر کند. جنگی که قطعا به نفع مردم فلسطین نخواهد بود.

ارسال نظر: