اوضاع اجاره‌بها در مشهد

کدخبر: 2375073

گزارش میدانی روزنامه خراسان از وضعیت اجاره بها در مشهد

« اجاره ها آن قدر زیاد شده که مردم توان پرداخت آن را ندارند. در یکی از مناطق شهر، خوابگاهی را سراغ دارم که به افرادی که خانه ندارند، تخت اجاره می دهد و بابت هر تخت ماهی 600 هزار تومان می گیرد.» این ادعای یکی از صاحبان بنگاه املاک در منطقه قاسم آباد مشهد است.  
داشتن یک سر پناه و سقفی بالای سر، حسرت بزرگی است که این روزها افزایش چندین برابری اجاره ها بر دل مستاجران گذاشته است. در شرایط نامساعد اقتصادی، افزایش اجاره ها مثل موجی سرکش چنان رو به جلو حرکت می کند که قربانیان اصلی خود یعنی اقشار ضعیف و کم برخوردار جامعه را از پا انداخته و حتی برخی را در معرض بی خانمانی قرار داده است. اما این مسئله با وجود آسیب های اجتماعی فراوانی که به دنبال دارد، گویا برای مسئولان مربوط چندان که باید تکان دهنده و با اهمیت نیست که تقریبا بدون نظارت اصولی، روز به روز بر قیمت اجاره ها افزوده می شود. از طرفی، مصوبه هایی که برای این موضوع تعریف می کنند، چندان که باید اجرایی نمی شود و آن طور که نماینده اتاق اصناف در اتحادیه املاک مشهد می گوید: پیگیری هم اگر داشته باشند روی کاغذ است و روی کاغذ نمی توان کاری را انجام داد.
 
از اجاره خانه تا اجاره تخت با ماهی 600 هزار تومان
یکی از صاحبان بنگاه املاک درباره وضعیت اجاره خانه ها می گوید:
اجاره ها آن قدر زیاد شده که مردم توان پرداخت آن  را ندارند. در یکی از مناطق شهر خوابگاهی را سراغ دارم که به افرادی که خانه ندارند، تخت اجاره می دهد و بابت هر تخت ماهی 600 هزار تومان می گیرد. چند روز پیش در سایت دیوار آگهی دادم تا پرستاری برای دخترم پیدا شود. بیشتر از 50نفر به من پیام دادند که فقط خانه ای باشد که آن جا زندگی کنیم. حتی پدر یک خانواده چهار نفره به دلیل گرانی اجاره ها چنین پیامی به من داده بود که وقتی پیامش را دیدم اشک در چشمانم جمع شده بود.
او ادامه می دهد: 
مورد داریم که طرف خودروی زیرپایش را فروخته تا پول رهن خانه اش را بدهد. حتی برخی خانواده ها چون پول رهن ندارند، در مسافرخانه های سمت حرم زندگی می کنند. یکی از مسافرخانه ها بابت اجاره یک اتاق شبی 200 هزار تومان می گیرد. او ادامه می دهد: یک خانه 110 متری قدیمی ساز واقع در قاسم آباد، طبقه چهارم و بدون آسانسور، پول رهنش 380 میلیون تومان و اجاره اش ماهی 4 میلیون تومان است. از طرفی قیمت آپارتمان ها از اسفند سال گذشته تا کنون متری دومیلیون تومان افزایش داشته زیرا شهرداری پروانه را 40 درصد گران کرده است.
افزایش 2برابری اجاره بها از سال گذشته
وارد یکی دیگر از بنگاه های املاک می شوم. صاحب بنگاه می گوید:
با این که تورم چندانی نداشتیم، اجاره ها از سال گذشته تاکنون 50 درصد افزایش پیدا کرده است. اجاره مغازه ای که سال گذشته شش میلیون تومان بود، امسال 13 میلیون تومان شده، یعنی بیش از 100درصد افزایش اجاره. 
یکی دیگر از صاحبان بنگاه در این باره می گوید:
اجاره ها از سال گذشته تا کنون حدودا دو برابر شده است. خودم سه سال پیش خانه ام را متری سه میلیون تومان فروختم اما الان همان خانه را متری 15 میلیون تومان هم به من نمی فروشند.  
کوچ اجاره نشینان مشهدی به گلبهار
یکی دیگر از صاحبان بنگاه املاک می گوید:
همکارم کارمند اداره بهداشت بود و در سی متری احمدآباد زندگی می کرد اما حالا به دلیل افزایش اجاره ها به گلبهار رفته و ماهی دو میلیون تومان اجاره می دهد تا با بقیه حقوقش گذران زندگی کند. الان با این حقوق های کارمندی نمی توانند خانه اجاره کنند. یکی دیگر از صاحبان بنگاه املاک می گوید: دو برادر خودم قبلا در همین منطقه قاسم آباد ساکن بودند اما به خاطر اجاره به گلبهار کوچ کردند.
  گرانی اجاره ها؛ بی سامانی و اختلافات خانوادگی
یکی از مستاجران درباره وضعیت اجاره خانه ها می گوید:
من قبلا بولوار دوم طبرسی زندگی می کردم. وقتی از او سوال می کنم الان ساکن کدام منطقه است، می گوید: الان آخرین نقطه مشهد در بولوار شاهنامه هستم و اسبابم روی نیسانی در بیابان است تا اگر هماهنگ شود، اسباب خانه ام را به باغ یکی از آشنایان ببرم چون نه پول رهن دارم و نه می توانم اجاره بدهم. به دلیل همین وضعیت با همسرم دعوای زیادی کردیم چون به این شرایط معترض بود اما چه کار می توانم کنم؟
افزایش اجاره بها و سکونت در مناطق پایین تر شهر
یکی دیگر از مستاجران می گوید:
سال 95 در منطقه پایداری ساکن بودم و 15 میلیون رهن و 250 هزار تومان برای اجاره یک خانه 90متری پرداخت می کردم. سال 1398 صاحبخانه از من خواست 50 میلیون رهن و ماهی 700 هزار تومان اجاره بدهم. برای همین مجبور شدم با  70 میلیون پول رهن و 400 هزار تومان اجاره به منطقه پایین تری از شهر نقل مکان کنم. سال 1400 به رغم این که ستاد کرونا اعلام کرده بود نباید بیشتر از 20 درصد اجاره را افزایش دهند اما صاحبخانه اجاره را تقریبا دو برابر افزایش داد، طوری که الان مجبور به زندگی در یکی از مناطق نزدیک حاشیه شهر شده ام.
آقای جوان دیگری که کارمند بانک است، می گوید:
من دو سال پیش در منطقه سجاد زندگی می کردم و با افزایش اجاره بها در فرامرز عباسی ساکن شدم اما به دلیل همین روند افزایش اجاره ها هم اکنون در منطقه الهیه سکونت دارم.
افزایش 50 درصدی اجاره ها از سال گذشته تاکنون
محسن خیرخواه، نماینده اتاق اصناف در اتحادیه املاک مشهد  درباره میزان افزایش اجاره ها نسبت به سال گذشته می گوید:
افزایش اجاره ها بستگی به مناطق هم دارد اما به طور متوسط نسبت به سال گذشته اجاره ها 50 درصد افزایش داشته است. وی درباره دلایل افزایش اجاره بها می گوید:  شما دوسال قبل با متری سه میلیون و 500 هزار تومان تا پنج میلیون تومان می توانستید آپارتمان خریداری کنید اما همان آپارتمان با قیمت متری پنج میلیون تومان، اکنون 25 تا 30 میلیون تومان شده و چند برابر افزایش پیدا کرده است. درواقع وقتی قیمت سرمایه شما افزایش پیدا می کند، به تبع آن اجاره هم افزایش می یابد از این رو علت افزایش اجاره به دلیل افزایش قیمت هاست و ممکن نیست که مبلغ اجاره همان مبلغ قبل باشد.
 
پیگیری مسئولان روی کاغذ است
وی درباره اقدامات مربوط برای حل این مشکل می گوید: اگر اشتباه نکنم دولت چندی قبل اعلام کرد اجاره را بیشتر از 20 درصد نباید افزایش بدهند ولی چه کسی این کار را انجام می دهد؟ از طرفی هم با نارضایتی نمی شود خانه کسی را گرفت، بالاخره ما اعتقاداتی داریم و در آن خانه نماز می خوانیم. اگر به اجبار هم باشد، طرف خانه اش را می فروشد و پولش را در جایی دیگر سرمایه گذاری می کند.
وی در پاسخ به این سوال که مسئولان در این باره چه پیگیری هایی داشته اند، می گوید: پیگیری هم اگر داشته باشند روی کاغذ است و روی کاغذ نمی توان کاری انجام داد. اصلا من می گویم اجرا هم بکنند و من را مجبور کنند که اجاره کمتری دریافت کنم، می گویم خانه ام  خالی باشد و دست کسی نمی دهم. وی افزود: حدود 40 روز قبل جلسه ای با معاون دادستان در اتاق اصناف درباره انتقادات از افزایش اجاره مخصوصا اجاره واحدهای صنفی داشتیم اما هنوز خروجی آن جلسه را ندیدیم. من فکر نمی کنم این مشکل به جایی برسد. قیمت ملک افزایش پیدا کرده و نمی شود انتظار داشت قیمت سال قبل را دریافت کنند. 
منبع: خراسان
ارسال نظر:
  • ناشناس

    توروخدا اگه میتونید صدای ماروبه مسئولان برسونید کمرمون زیرباراحاره داره میشکنه مستاجرمجبوره صاحب خونه که کسی مجبورش نکرده اینقدرافزایش قیمت داشته باشه سرسام اوره خدامیدونه شرمنده خانوادمم نصف درآمدم میره واسه اجاره اونم توپایین شهر

  • ایرانی

    سلام خداوکیلی دولت بیخیال این اجارهای نجومی شده وگرنه اگه مثل قضیه سفر در ایامی که کرونا بیداد میکرد جریمه تعین کند بخدا این اجارها پایین میاد.شمارو بخدا بخدا بخدا جلو این قیمتهای افسارگسیخترو بگیرید.تورو خدا خدا خدا بداد مستاجرها برسید.حتمابخونید

  • ایرانی

    سلام توگزارشهای بالا نوشتن که اجارها گرون شده خوب ما هم مدیونیم.باباجان شمارو به هرچی اعتقاد دارین یه فکری کنید ما مستاجرها چکار کنیم. خوب ی نرخی یه قانونی ای خدا خدا خدا