معاون وزیر سابق کار: رئیس‌جمهور آمار اشتغال صفر درصدی را از نیلی گرفت نه مرکز آمار!

کدخبر: 1010529

حاجی‌عبدالوهاب در گفتگو با «نسیم» افزود: اشتغال خالص در دولت یازدهم هم نزدیک به صفر است/ مطرح کردن اشتغال خالص نوعی بازی با ‌آمار است/ در سال‌های ۹۱-۸۴ بیش از یک میلیون شغل ایجاد شد

حمید حاجی عبدالوهاب معاون وزیر کار سابق در گفتگو با «نسیم» در واکنش به اظهارات دیشب رئیس جمهور در جمع فعالان رسانه ای، در خصوص ایجاد اشتغال خالص نزدیک به صفر در سال های 84 تا 92 اظهار کرد: مطرح کردن اشتغال خالص نوعی بازی با آمار است و آقای رئیس جمهور مانند همان کاری که آقای دکتر نیلی در گذشته در خصوص ایجاد شغل در دولتهای نهم و دهم انجام دادند و ادعا کردند که سالانه 14 هزار شغل در آن دوران ایجاد شده است، به نوعی با آمار بازی کردند.

وی در تشریح محاسبه اشتغال خالص در دولت یازدهم عنوان کرد: در اشتغال خالص، اگر آمار شاغلین از مرکز آمار بررسی شود، متوجه می شویم که آمار شاغلین تقریبا طی ده سال گذشته ثابت است و از طرف دیگر خروجی، یعنی افراد بازنشسته و بازخرید شده هم زیاد داشتیم، بنابراین با این ترفند می توان اشتغال سال های 84 تا 92 را صفر تلقی کرد.

حاجی عبدالوهاب تاکید کرد: وجود اشتغال خالص صفر در آن دوران به این معنا نیست که در این دو سال هم کار ویژه ای در اشتغال انجام گرفته است و دولتمردان یازدهم عملکرد قابل قبولی را در این دوران ارائه نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: تقارن سی امین سال انقلاب با دولت های نهم و دهم باعث شد تا میزان خروجی های ما از بازار اشتغال در این دوران کاهش یابد، زیرا عده زیادی که در ابتدای انقلاب جذب شده بودند، هم در حوزه کشوری و هم در حوزه لشکری بازنشسته شدند که در بخش های دولتی و غیر دولتی این مسئله قابل ارائه است.

بخت و اقبال در دولت یازدهم برای کاهش نرخ بیکاری یار بود

حاجی عبدالوهاب، دولت یازدهم در حوزه اشتغالزایی خوش اقبال دانست و به نسیم بیان کرد: از خوش شانسی های این دولت این است که به علت هرم سنی که ما در رشد جمعیت داشتیم و هم اکنون در مسیر کاهشی هستیم در حال حاضر فرآیند ورود نیرو به بازار کار کاهشی است، بنابراین اگر نرخ بیکاری هم در این دولت کاهش پیدا کرده به معنای آن نیست که این دولت شغل ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر آقای روحانی و دیگر دولتمردان با دید کارشناسی به مسئله اشتغال نگاه کنند، در می یابند که در دوران رکود نمی توان معجزه ای در حوزه اشتغال ایجاد کرد و در شرایط فعلی رکود هم کاری برای کاهش نرخ بیکاری انجام نشده بلکه تقاضا کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر سابق کار افزود: تا پایان برنامه ششم فرآیند نیروی کار ما کاهشی است و چه بسا نیاز به ورود نیروی کار خارجی هم برای تامین نیازهای کشور داشته باشیم.

حاجی عبدالوهاب گفت: مرکز آمار هر چند وقت یکبار، تعداد شاغلین و بیکاران را اعلام می کند، بنابراین اگر آقای روحانی، می‌خواهند با دید درست به مسئله نگاه کنند، بهتر است که آمار 10 سال گذشته را مورد بررسی قرار دهند که مشاهده می کنند که نوسانات زیادی در زمینه ایجاد شغل به وجود آمده است، ولی در تعداد شاغلین در این دو سال هم با دوران دولت های نهم و دهم تغییر نکرده و همان رقم 23 تا 24 میلون است.

در حد فاصل سالهای 84 تا 92 بیش از یک میلیون شغل ایجاد شد

وی با بیان این مطلب که " در هشت سال دولت های نهم و دهم بیش از یک میلیون شغل در کشور ایجاد شده است " تصریح کرد: در این دولت هم می شود با آمار بازی کرد و با محاسبه تعداد شاغلین در این دولت و دولت قبل به رقم اشتغال خالص نزدیک به صفر رسید، زیرا در حال حاضر خروجی از بازار کار افزایش و ورودی کاهش پیدا کرده است.

ارسال نظر: