گزارش ویژه «نسیم آنلاین» از ۲۷ سال عملکرد بحث برانگیز دبیرکل خانه کارگر + جدول

بهره‌برداری "محجوب" از خانه کارگر به نفع دولت روحانی/ باجِ سیاسی محجوب به دولت

کدخبر: 2037165

اظهارنظرهای کاملا سیاسی محجوب در خصوص مسائل اقتصادی و استفاده از نام کارگران در مواقعی مانند انتخابات و انتقاد به دولت‌های غیر همفکر از مهمترین مشخصه‌هایی است که خانه کارگر را به یک تشکل تشریفاتی و کاملا سیاسی تبدیل کرده که هیچ سودی برای جامعه کارگری ندارد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: خانه کارگر چند وقتی است که ساکت شده و دیگر صدایی از این تشکل قدیمی کارگری شنیده نمی‌شود. علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده اصلاح طلب مجلس که در دوران فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد پای ثابت تمام نقدهای اقتصادی به دولت بود، این روزها به یکی از ساکت‎ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده و کسی دیگر حضور وی در خانه ملت و خانه کارگر را احساس نمی‌کند.

این در حالی است که در سه سال گذشته کارگران وضعیت بسیار بدی را تجربه کرده‌اند و رکود عمیق اقتصادی نه تنها قدرت خرید آن‌ها را به شدت پایین آورده، بلکه بسیاری از آنها را هم خانه نشین کرده است. با این حال انتظار می‌رفت که خانه کارگر به عنوان یک تشکل قدیمی و ریشه دار در اقتصاد ایران به دنبال احقاق حقوق کارگران باشد، اما گویا منافع سیاسی دبیر کل این تشکل و برخی از رفاقت‌های گذشته وی با اعضای کابینه حسن روحانی اجازه اظهارنظر را به آقای محجوب نمی‌دهد.

سیاسی کاری در شورای مرکزی خانه کارگر!

علیرضا محجوب در شرایطی امروز دبیرکلی خانه کارگر را به عهده دارد، که دو عضو دیگر را هم در کنار خود در شورای مرکزی خانه کارگر می‌بیند. حسین کمالی وزیر کار دولت‌های سازندگی و اصلاحات و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت حسن روحانی. کمالی در دوازده سال حضور خود در وزارت کار عملکرد بسیار ضعیفی را از خود به نمایش گذاشته به طوری که رشد آمار بیکاری و افزایش اندک دستمزد کارگران انتقادهای زیادی را از عملکرد او در فضای اقتصادی کشور ایجاد کرد. در نهایت در دولت دوم اصلاحات کمالی به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران از وزارت کار رفت و جای خود را به صفدر حسینی مشارکتی داد، تا یک تغییر سیاسی در دولت اتفاق بیفتد. کمالی در دهه نخست انقلاب و قبل از محجوب عنوان دبیرکلی خانه کارگر را بر عهده داشت.

علی ربیعی هم در دولت اصلاحات به عنوان مشاور فعالیت می‌کرد و بعد از مدتی حضور در کنار حسن روحانی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دولت یازدهم به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول به فعالیت شد و معمولا حضور کمرنگی را هم در خانه کارگر دارد.

بنابراین فعال ترین عضو شورای مرکزی خانه کارگر همان علیرضا محجوب است، که عنوان دبیرکلی این خانه را هم بر عهده دارد. وی از سال 68 و با حمایت هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت عنوان دبیرکلی خانه کارگر را بر عهده گرفت، اما عملکرد وی در 27 سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از این که دغدغه حمایت از کارگران را داشته باشد، سودای پیشبرد منافع برخی از گروه‌های خاص سیاسی را در سر می‌پروراند. به گزارش نسیم آنلاین، مقایسه رفتار علیرضا محجوب در دولت احمدی‌نژاد و روحانی به خوبی این مسئله را نشان می دهد.

تغییر موضع دبیرکل خانه کارگر در مورد پرداخت یارانه نقدی!

به عنوان مثال محجوب در دوران فعالیت دولتهای نهم و دهم مدام از پرداخت یارانه به ثروتمندان گله کرده و می‌گفت که دولت باید هرچه سریعتر یارانه ثروتمندان را قطع کند. اما در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید علی رغم مصوبه مجلس برای حذف یارانه 24 میلیون نفر، اعلام کرد که یارانه این افراد نباید حذف شود، زیرا در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم و در آستانه انتخابات باعث نارضایتی در میان مردم می‌شود. در واقع او با این اظهارات با دیگر اصلاح طلبان که معتقد بودند مجلس نهم در روزهای آخر خود با تصویب حذف یارانه ثروتمندان برای دولت مین گذاری کرده، همصدایی کرد.

این در حالی است که دولتمردان در سه سال گذشته مدام از پرداخت یارانه نقدی به مردم گله کرده بودند و آن را شب عزای دولت و اقدامی اقتصاد برانداز می دانستند.

رفاقت محجوب با ربیعی و زیر سیبلی رد کردن افزایش اندک دستمزدها!

در خصوص دستمزدها هم آقای محجوب سعی کرد که هوای دوست قدیمی خود در وزارت کار یعنی علی ربیعی را داشته باشد. امسال با این که دستمزد کارگران 14 درصد افزایش یافته و 812 هزار تومان تعیین شد، علیرضا محجوب با ابراز رضایت از این میزان افزایش از وزارت کار تشکر کرد! این در حالی بود که بسیاری از فعالان کارگری نسبت به این افزایش اندک دستمزد گله مند بودند. اما در دوران فعالیت محمود احمدی نژاد که دستمزد کارگران در برخی سالها حتی تا میزان 25 درصد افزایش هم رسیده بود، معمولا علیرضا محجوب پای ثابت معترضان بود. دبیرکل خانه کارگر معمولا بعد از هر سال تعیین دستمزد در دولت احمدی نژاد مصاحبه های جنجالی را با رسانه های مختلف انجام می داد و از ظلم تاریخی دولت احمدی نژاد به قشر کارگری جامعه سخن می گفت و حتی خواستار استیضاح وزیر کار می شد!

ادعای عجیب محجوب درباره افزایش شان و منزلت کارگران در دولت روحانی!

او در خصوص جایگاه کارگران هم در دو دوره احمدی نژاد و روحانی صحبتهای متفاوتی را به زبان می آورد. دبیرکل خانه کارگر در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مصاحبه های متعددی را انجام داد و معقتد بود که در این دوران قد کارگران کوتاه شده است. اما دوران روحانی نظری 180 درجه مخالف آن را مطرح کرد. وی با تقدیر از بهتر شدن وضع کارگران در دولت روحانی اعلام کرد که رئیس جمهور در عمل به وعده خود برای ارتقای شان و منزلت جامعه کارگری موفق عمل کرده است. این در حالی است که رکود بی سابقه و بیکار شدن کارگران در دولت تدبیر و امید به اوج خود رسید و افزایش دستمزدها هم به هیچ وجه جامعه کارگری را راضی نکرده است. همچنین حوادث عجیبی مانند شلاق خوردن و زندانی شدن کارگران معترض به اخراجشان در معدن طلای آق دره استان آذربایجان غربی در دوره روحانی رخ داد، که با این وجود صدایی از سوی دبیرکل همیشه معترض خانه کارگر درنیامد. در خصوص واحدهای تولیدی هم در دولت قبل با تعطیل شدن هر واحد شاهد اعتراض محجوب در مجلس بودیم، اما تعطیلی روز افزون واحدهای تولیدی و بیکار شدن هزاران کارگر در دولت حسن روحانی با سکوت معنادار دبیرکل خانه کارگر رو به رو شد.

درخواست محجوب از دولت برای تحویل ندادن مسکن مهر

عضو اصلاح طلب مجلس دهم در خصوص مسکن مهر هم در هر دو دولت احمدی نژاد و روحانی نظرات متناقصی را مطرح کرد. در دوران احمدی نژاد دبیرکل خانه کارگر بارها در مصاحبه با رسانه ها از عدم تحویل به موقع مسکن مهر گله کرده بود، اما اخیرا و در دولت حسن روحانی ادعا کرده که تحویل مسکن مهر به مردم خطرناک است و از دولتمردان خواسته تا تحویل مسکن مهر به مردم را متوقف کند.

استفاده ابزاری محجوب از خانه کارگر!

اظهارنظرهای کاملا سیاسی علیرضا محجوب در خصوص مسائل اقتصادی کشور و استفاده از نام کارگران در مواقعی مانند انتخابات و انتقاد به دولتهای غیر همفکر از مهم ترین مشخصه هایی است که خانه کارگر را به یک تشکل تشریفاتی و کاملا سیاسی تبدیل کرده که هیچ سودی برای جامعه کارگری ندارد. باید دید محجوب برای رسیدن به اهداف سیاسی خود تا چه زمانی خود را پشت تابلوی جامعه کارگری پنهان می کند؟

ارسال نظر: