معاون وزیر اسبق کار در گفتگو با «نسیم آنلاین»: شخصا با او جلسه داشتم!

طرح ۱.۵ میلیارد دلاری دولت برای روستاها ایده چه کسی است؟

کدخبر: 2080424

حاجی عبدالوهاب گفت: در روستاها ما زمینه ایجاد واحد صنعتی بزرگ در قالب تعاونی‌ها را به صورت بسیار محدود داریم و امکان پذیر نیست.

حمید حاجی عبدالوهاب معاون وزیر اسبق کار در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص طرح 1.5 میلیارد دلاری دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت ایجاد شغل در روستاها اظهار کرد: این طرحها معمولا باید در شورای عالی اشتغال به سرانجام برسد و بیشتر به تجربیات آقای رضوی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور باز می‌گردد.

وی افزود: ایشان در دوران نمایندگی خودشان در مجلس تجربه‌ای را داشتند، بنابراین به دنبال تعمیم این تجربه به سایر نقاط کشور هستند. این کار تجربه تعاونی‌های بزرگی است که بتوانند بخشی از تولیدات مورد نیاز کشور را راه اندازی کنند. البته این طرح در صورتی موفق خواهد بود که ما مدیران قوی برای این مجموعه داشته باشیم.

روستاها مشکل پول ندارند مشکل مدیریت دارند

حاجی عبدالوهاب تصریح کرد: ما در تعاونی‌های مصرف و کوچک به دلیل مقررات تشکیل تعاونی‌ها، شاهد تشکیل تعاونی‌های قوی نیستیم. مواردی هم که تعاونی‌های قوی شکل گرفته‌اند، در واقع به نوعی تفاهم داخلی داشتند که هیات مدیره توانمندی را انتخاب کنند. در روستاها مشکل ما مشکل مدیریت است.

معاون وزیر اسبق کار بیان کرد: ایشان چون خودشان نماینده مجلس بوده کار را پیگیری می کرده و در آن شهرستان مجموعه با آن‌ها هماهنگ بوده، بنابراین توانسته کاری را انجام دهد. اما ما به ایشان هم گفتیم که ایده ایده بدی نیست اما مشروط به این که ترکیب توانمندی برای هیات مدیره داشته باشیم.

حاجی عبدالوهاب گفت: یکی از مشکلات روستاها فرار نیروهای جوان از مجموعه روستاها است. امکان این که 1.5 میلیارد را بتوان در روستاها سرمایه گذاری کرد وجود دارد اما بیشتر در مشاغل خرد و مشاغل مرتبط به امر روستا. این پول اگر در بخشهایی از کشاورزی نوین که بعضی از جوانان در روستاها به راه انداخته‌اند و دامداری‌های نیمه صنعتی سرمایه گذاری شود، بسیار می‌تواند مفید باشد اما به شرطی که بازار مصرف آن‌ها محاسبه شده باشد.

وی عنوان کرد: ما معمولا در کشور ابتدا تولید می کنیم و بعد به بازار مصرف فکر می کنیم که این رویه اشتباهی است. تا زمانی که ما با تحقیقات، پژوهش و بررسی کامل بازار مصرف را شناسایی، ظرفیتهای رقابت پذیری را در مقایسه با سایر رقبا احصا و آگاهانه وارد صحنه نشویم با چیزی رو به رو می شویم که اکنون با آن طرف هستیم.

معاون وزیر سابق کار اظهار کرد: این یعنی تعطیلی اکثر واحدهای تولیدی که قبلا سرمایه گذاری عظیمی روی آن‌ها انجام شده بود و مشکل تامین نقدینگی همین واحدهای موجود است که در حال حاضر دولت در تلاش است که آن را از طریق سیستم بانکی برطرف کند.

امکان ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ در قالب تعاونی روستاها وجود ندارد

حاجی عبدالوهاب گفت: در روستاها ما زمینه ایجاد واحد صنعتی بزرگ در قالب تعاونی‌ها را به صورت بسیار محدود داریم و امکان پذیر نیست. ممکن است در برخی از روستاها این واحدها را به شرط وجود نیروهای توانمند متخصص و متعهد ایجاد کنیم. اگر به سمت مشاغل زودبازده مثل کشاورزی و دامپروری برویم، این پول می تواند کمک حال باشد و به نوعی امکان جذب آن هم است.

وی بیان کرد: از زمانی که آقای رضوی از دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری پیگیری کردند و آن را در حد معاونت رئیس جمهور ارتقا دادند، خود ایشان دنبال این ایده بودند. ایشان تلاش می کنند که این ایده را عملیاتی کنند، البته با نهادهایی مثل کمیته امداد هم هماهنگی کرده‌اند تا بتوانند آن را در کل کشور اجرایی کنند.

مشکلات قانون تعاونی‌ها اجاره انتخاب افراد توانمند را نمی‌دهد

معاون وزیر اسبق کار خاطرنشان کرد: من خودم که با ایشان شخصا جلسه داشتم به ایشان گفتم که شاه کلید این مسئله کارآفرینانی هستند که بتوانند در قالب هیات مدیره و مدیرعامل این تعاونی‌ها شناسایی شوند و در واقع اعضای این تعاونی به آن‌ها رای دهند. اما اینکه طبق قانون تعاونی، بتوان اعضایی را انتخاب کرد که بتوانند این کار را بکنند چند دهه است که امتحان خود را پس داده و موفق نبوده است. ریشه این مشکلات هم در قانون تعاون است.

ارسال نظر: