شرکت‌های پیمانکار ملزم شدند حقوق کارگران را طبق ضریب جدول مزد کارفرمایان اصلی بپردازند

کدخبر: 994238

مدیرکل تنظیم روابط کار وزارت تعاون افزود: کارگران تحت پوشش پیمانکاری و شرکتی باید حداقل حقوق امسال را که بیش از ۷۰۰ هزار تومان برای ۴۴ ساعت در هفته تعیین شده است، دریافت کنند

به گزارش «نسیم»، اسماعیل ظریفی آزاد مهمترین مشکل کارگران شرکتی را در چند سال اخیر تناسب نداشتن میزان دریافتی آنان در مقایسه با کارکنان اصلی بنگاههای اقتصادی و خدماتی دانست و تاکید کرد : این گروه از کارگران می توانند برای کاهش شکاف دستمزد ضمن ارائه دادخواست به مراجع رسیدگی کننده حل اختلاف، موضوع را از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پیگیری کنند.

وی به اهمیت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در بنگاههای اقتصادی و خدماتی اشاره کرد و گفت : با اجرای این طرح بخشی از مشکلات حقوقی کارگران شرکتی در این بنگاهها برطرف می شود .
ظریفی آزاد با بیان اینکه نیمی از بنگاههای اقتصادی و خدماتی طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا نمی کنند مهمترین برنامه دولت را در سال 94 اجرای این طرح در همه بنگاهها با استفاده از تمام ابزارهای قانونی دانست .
وی افزود : در طرح طبقه بندی مشاغل که اجرای ان در کارگاههای بیش از 50 نفر الزامی است کارگران براساس شغلی که احراز می کنند حقوق و دستمزد دریافت خواهند کرد .
مدیرکل تنظیم روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بی توجهی به اجرای این طرح را غیر قانونی دانست و تاکید کرد : هر زمانی که طرح طبقه بندی مشاغل در این بنگاهها اجرایی شود کارفرمایان ملزم به پرداخت مابه التفاوت دستمزد کارگران خود از زمان استخدام آنان هستند .
وی با بیان اینکه هم اکنون 5 هزار بنگاه اقتصادی و خدماتی طرح طبقه بندی مشاغل را در سراسر کشور اجرایی کرده اند، افزود : با این حال به همین اندازه بنگاه مشمول وجود دارد که ملزم به اجرایی شدن آن هستند .
ظریفی ازاد گفت: مهمترین انگیزه های این وزارتخانه در این خصوص مبارزه با پدیده شوم تبعیض مزدی است.
وی با بیان اینکه کارگران تحت پوشش پیمانکاری و شرکتی باید حداقل حقوق امسال را که بیش از 700 هزار تومان برای 44 ساعت در هفته تعیین شده است ، دریافت کنند، افزود : در هر حال برای پیمانکار و هر بنگاه اقتصادی غیر از این پرداخت شود تخلف است و مجازات نقدی در پی دارد.
ظریفی ازاد افزود: حداقل حقوق برای کارگران کارمزدی هم اعمال می شود و نحوه افزایش دستمزد این کارگران تفاوت فاحشی در مقایسه با سایر کارگران ندارد و باید حداقل حقوق در مورد آنان هم اعمال شود.
وی گفت: در سالهای گذشته افزایش دستمزد که به صورت رقمی ثابت و درصد بود مقداری تفاوت داشت و امسال با تدبیری که اندیشیده شده به صورت درصد خالص اعمال شده و برای کارگران کارمزدی هم همین گونه است.
ارسال نظر: