معاون علمی رئیس‌‌جمهور: زمینه بازگشت نخبگان به کشور فراهم می‌شود

کدخبر: 1002665

سورنا ستاری گفت: طی دو ماه و نیم گذشته ۱۰ نفر از نخبگان ایرانی به کشور بازگشته‌اند و ۱۲۳ نفر درخواست بازگشت داده‌اند/ با آوردن بندی در قراردادها به اسم انتقال تکنولوژی، تکنولوژی منتقل نخواهد شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، در بازدید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور از شرکت پتروپارس تفاهم‌نامه همکاری بین گروه پتروپارس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه حمایت از متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم در حوزه نفت و گاز امضاء شد. با استفاده از ظرفیت پتروپارس و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه لازم برای بازگشت متخصصان، کارآفرینان، دانشمندان و دانشجویان ایرانی مقیم خارج کشور از 200 دانشگاه برتر دنیا فراهم می‌شود .

ستاری با بیان این که این کار طی دو ماه و نیم گذشته آغاز شده و تاکنون 10 نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور بازگشته‌اند، اظهار کرد: 123 نفر نیز درخواست بازگشت داده‌اند .

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مساله اول نخبگانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند پول نیست بلکه این افراد به دنبال فضا برای فعالیت علمی بدون محدودیت بوده‌اند .

وی در ادامه در بازدید از شرکت پتروپارس با اشاره به این که باید فرهنگ فروش نفت خام و بچه پولداری که از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته عوض شود، تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ ما به گونه‌ای است که فکر می‌کنیم با درآمد بالای نفتی می‌توانیم به همه جا برسیم و همه چیز را بخریم این در حالی است که این تفکر با ترویج اقتصاد دانش بنیان تفاوت دارد .

وی با تاکید بر این که زمانی می‌توانیم بگوییم دارای صنعت هستیم که خودمان طراحی کرده و بر روی دانش و تکنولوژی سوار شویم، تصریح کرد: کشوری که بخواهد کارخانه‌داری کند نیازی به دانشگاه ندارد .

ستاری با اشاره به این که با پول نمی‌شود همه چیز را خرید، اضافه کرد: صرف این که بندی در قراردادها به اسم انتقال تکنولوژی آورده شود تکنولوژی منتقل نخواهد شد .

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به این که ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها یکی از بزرگترین شکست‌ها بود، اظهار کرد: ما فکر می‌کردیم که اگر به استاد دانشگاه پول بدهیم نتیجه آن تولید پمپ و کمپرسور برای صنعت نفت می‌شود. این در حالیست که حتی اگر استاد دانشگاه توان این کار را داشته باشد نمی‌تواند این دانش را تجاری کند .

ستاری با بیان این که 105 سال با فروش نفت خام فرهنگ اشتباه را در کشور حاکم کردیم، خاطرنشان کرد: نتیجه این امر ایجاد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی است که صددرصد بودجه خود را از دولت دریافت می‌کنند، این در حالیست که درصد قابل توجهی از بودجه پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید از طریق قرارداد با صنعت و ارائه لایسنس تامین شود .

وی با بیان این که امروزه در دنیا شرکتهایی مانند گوگل، فیس‌بوک و ... حرف اول را می‌زنند، خاطرنشان کرد: ارزش افزوده این شرکتها دانشی است که ایجاد می‌کنند و شرکت پتروپارس نیز با توجه به این که به دانش اهمیت داده به چنین جایگاهی رسیده است .

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که برای ایجاد ارزش افزوده از طریق شرکتهای دانش بنیان خصوصی که با پتروپارس همکاری می‌کنند آمادگی داریم، گفت: در سال جاری تمرکز را بر ورود شرکتهای دانش بنیان به بازار گذاشته‌ایم .

وی با اشاره به این که تزریق نوآوری از شرکتهای کوچک به بزرگ اتفاق می‌افتد و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: آمادگی کامل داریم از پیمانکارهای پتروپارس در بخش بالادستی که اقدام به انجام فعالیتهای دانش بنیان می‌کنند، بر اساس قانون شرکتهای دانش بنیان حمایت کنیم .

وی معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی، استفاده از وام‌های کم بهره صندوق نوآوری را از جمله تسهیلات ایجاد شده برای شرکتهای دانش بنیان عنوان و خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم کمیته مشترکی در این زمینه ایجاد شود تا شرکتهای دانش بنیان بخش خصوصی را برای استفاده از مزایای این قانون معرفی کنیم .

ستاری با بیان این که بیش از هزار و 500 شرکت دانش بنیان را شناسایی کرده‌ایم، گفت: باید به سمتی برویم که این شرکتها با شرایطی که به صورت وی ای پی برای صنایع فعالیت می‌کنند، آشنا شوند .

در جریان بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهور از کتاب استانداردسازی در روابط عمومی که برای اولین بار و بر اساس مدیریت دانش توسط روابط عمومی پتروپارس تدوین شده است، رونمایی شد .

ارسال نظر: