"۷۵ درصد جوانان ایران علاقه به پدر و مادر شدن دارند"

کدخبر: 1003474

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران خواستار لحاظ برنامه افزایش نرخ باروری در برنامه ششم توسعه شد

به گزارش «نسیم»، سودابه احمدزاده نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران امروز در نشست بررسی آماری رفتار فرزندآوری و باروری در ایران با اشاره به اینکه در طول دهه‌های گذشته در کشورهای در حال توسعه مانند کشورهای پیشرفته، روند نرخ کاهش باروری تجربه شده است، اظهار داشت: این مباحث موجب شده که بازنگری و جایگزینی الگوی باروری ایجاد شود و عوامل ریشه‌ای و کارآمد جایگزین شده که این موضوعات متأثر از عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

وی به موضوع نتایج و پیامدهای این نرخ اشاره کرد و گفت: بهبود نسبی بهداشت و سلامت موجب کاهش باروری شده و افزایش تحصیلات و مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی در کنار دسترسی به امکانات بهداشتی و عوامل جلوگیری‌کننده و سایر عوامل منجر به کاهش باروری شده است.

به گفته احمدزاده، ایران نیز مستثنی از این کاهش نرخ باروری نبوده و آن را تجربه می‌کند. تمامی استان‌ها نیز روند کاهشی را حس می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به ابلاغ سیاست‌های جمعیت، توانمندسازی در جهت بهداشت باروری شناخت رفتارهای باروری از اهمیت خاصی برخوردار است که می‌تواند سیاست‌گذاران را در جهت برنامه‌ریزی یاری کند.

وی به بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: اکثر جوانان، داشتن فرزند را ارزش تلقی کرده و علاقه به پدر و مادر شدن دارند که از میان مطالعات موردی، 75.2 پاسخگویان را شامل می‌شود و همچنین 77.4 درصد زندگی بدون بچه را سرد و بی‌روح می‌دانند.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه آنچه بیش از هر چیز، نگرش‌ها و واقعیت‌های جامعه را موجب شده و آن را به تأخیر انداخته است، موانع اقتصادی دانست و گفت: همچنین هزینه‌های بالای زندگی و نگرانی از آینده موجب به تأخیر افتادن این علاقمندی‌ها است. تجربیات گذشته نیز نشان می‌دهد باید برنامه‌های توانمندسازی کار، اشتغال، بازبینی در دستمزدها، مسکن و هزینه‌ها ایجاد شود تا شرایط پیش روی جوانان باثبات باشد.

وی خواستار برنامه‌ریزی دقیق متولیان تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه در راستای افزایش نرخ باروری شد.

ارسال نظر: