سن سالمندی زنان ایرانی با دو سال کاهش به ۵۸ سال رسید

کدخبر: 1029935

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: در گذشته سن سالمندی زنان ۶۰ سال بود اما در حال حاضر این سن به ۵۸ سالگی رسیده است و مسائلی چون افسردگی، بیماری و غیره نیز به این مسئله دامن می‌زند

به گزارش «نسیم»، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به زنانه‌شدن سالمندی در کشور، گفت: سن سالمندی در زنان دو سال کاهش پیدا کرده است که افسردگی و برخی بیماری‌ها که زنان با آن درگیر هستند می‌تواند از دلایل این موضوع باشد.

شهیندخت ملاوردی در نشست بررسی وضعیت سالمندی زنان که در سازمان بهزیستی در حال برگزاری است، اظهار داشت : سالمندان ما نمی‌دانند که روزی به نام آنها در تقویم بین المللی نامگذاری شده است و می‌توانند از این روز در پیگیری مطالبات خود استفاده کنند. وی ادامه داد: سازمان بین‌المللی کار در آماری آورده است که بیش از نیمی از جمعیت 65 سال به بالا که حدود 300 میلیون در سراسر جهان هستند از مراقبت‌های بلند مدت محرومند. در سراسر جهان با انقلاب جمعیتی هستیم که این تغییرات در ایران نیز گسترده و قابل مشاهده است و شرایطی بوجود آمده که در میانه قرن بیست و یکم شاهد جمعیت سالخورده در کشور خواهیم بود. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه زندگی سالمندان متأثر از تغییرات اجتماعی است، افزود: ما در حال گذراندن مرحله چهار گذار اپیدمی‌یولوژیک هستیم که طول عمر را افزایش می‌دهد اما ظرفیت‌های لازم متناسب با تغییرات هنوز ایجاد نشده است. ملاوردی افزود: آنچه قابل پیش‌بینی است توسعه فرآیند حمایت‌های رسمی در آینده نزدیک است که حمایت‌های رسمی خانوادگی نیز به تبع آن بیشتر می‌شود. وی با اشاره به برخی آمار و اطلاعات گفت: در سال 1335 به ازای هر صد زن سالمند 111 مرد سالمند، در سال 85 به ازای هر 100 زن سالمند 104 مرد سالمند و در سال 90 به ازای هر 100 زن سالمند 96 مرد سالمند وجود داشتند که حکایت از افزایش تعداد زنان سالمند دارد. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نیازهای زنان سالمند نسبت به مردان سالمند بیشتر است، گفت: به همین دلیل زنان سالمند بیشتر از مردان به سرای سالمندان سپرده می‌شوند و از طرف دیگر زنان سالمند بسیار دیر با شرایط خود کنار می‌آیند که با شرایط آنها دامن می‌زنند و شرایط نگهداری آنها در منزل را دشوار می‌کند. ملاوردی عنوان کرد: سن سالمندی در زنان در سال‌های اخیر دو سال کاهش پیدا کرده است و از 60 سال به 58 سال رسیده است که می‌توان از افسردگی و برخی بیماری‌ها به عنوان دلایل سالمندی زودرس در زنان اشاره کرد. وی با اشاره به برنامه‌های شورای عالی رفاه در زمینه سالمندان، افزود: باید برنامه‌های جامعی برای زنان سالمند در نظر بگیریم تا این دوره؛ دوره سلامتی برای سالمندان باشد. دو کار گروه حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار و حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته در وزارت رفاه تشکیل شده است و نیاز به کارگروهی مشابه در امور سالمندی نیز داریم. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدواریم با هماهنگی بین دستگاه‌ها پرهیز از پراکنده کاری بتوانیم به برنامه جامعی برسیم که ضمن آن از تجربه، دانش و تخصص سالمندان برای برنامه‌های خود استفاده کنیم.

ارسال نظر: